Butikschef Ida-Lina Frisell Aasland med två medarbetare i MatRätts butik på Flatås Torg.

Räddningsmissionen i Göteborg öppnar sin andra MatRättsbutik

MatRätt är Räddningsmissionens sociala supermarket vid Flatås torg som varje vecka räddar 20 ton livsmedel från att bli matsvinn. Istället för att slängas säljs maten till ett reducerat pris, till framförallt de 6500 medlemmar som lever i ekonomisk utsatthet. Behovet är stort, och nu förbereds ytterligare en butik för att öppna i Rannebergen Centrum.

Knappt två år efter att Räddningsmissionen öppnade sin första MatRättsbutik står det nu klart att butik nummer två kommer öppna under efter påsk 2022. Lokalen finns i Rannebergen Centrum och är nästan dubbelt så stor som den befintliga butiken på Flatås Torg. Med den nya butiken är målet att Räddningsmissionen ska kunna ta emot och rädda 50 ton god mat från att slängas- varje vecka, 2500 ton per år. Maträtt bedrivs inom franchisekonceptet Matmissionen som Stockholms Stadsmission tog fram 2016. Konceptet har visat sig fylla ett stort behov även i Göteborg. Räddningsmissionens andra matsvinnsbutik blir den sjätte i Sverige inom samma franchise.

"Varje dag välkomnar vi ensamstående föräldrar, barnfamiljer, pensionärer och andra människor som av en eller annan anledning har mindre pengar i plånboken än vad samhället är anpassat för. Vi erbjuder dem god, hälsosam och varierad mat för 30% av priset mot vanliga livsmedelsbutiker." Ida-Lina Frisell, verksamhetschef Socialt företagande på Räddningsmissionen.

Många av våra befintliga medlemmar bor i nordöstra Göteborg och reser flera gånger i veckan till butiken på Flatås Torg. Placeringen av butiken i Rannebergen är därför strategiskt utvald för att göra utbudet mer lättåtkomligt och tillgängligt för Maträtts primära kunder.

I samband med den nya butiken kommer också ett storkök ta plats för bearbetning av Maträtts egna matsvinn. Maten som ska tillagas där kommer förse Räddningsmissionens egna verksamheter där behov av varma måltider finns, bland annat härbärge för personer i akut hemlöshet. Öppningen av butiken kommer även föra med sig möjligheter till fortsatt utveckling av Rannebergen Centrum. Räddningsmissionen vill på sikt i samverkan med andra kunna erbjuda folkbildande insatser, matlagning och studiestund för både unga och vuxna.

Utökningen av MatRätt, dess lager och logistik kommer dessutom göra det möjligt för 40 personer som står längre från arbetsmarknaden att ha praktik eller arbetsträna i verksamheten. ”Vi jobbar med tre fokusområden i Maträtts butiker: rädda livsmedel från att bli matsvinn, bekämpa matfattigdom och erbjuda individuellt anpassad arbetsträning. Vi hjälper människor på olika sätt att finna sin väg in i arbetslivet och till ett liv i självständighet. Den absolut största och viktigaste delen i vårt jobb är att möta människor, stå kvar, hålla fast och skapa tillit. Detta gäller både i mötet med kunder och de som arbetstränar” – Ida-Lina Frisell, verksamhetschef socialt företagande på Räddningsmissionen.

För att möjliggöra uppstarten för den nya butiken i Rannebergen kommer Räddningsmissionens Strategiska Partner Willys gå in med både inredning, kompetens och arbetskraft. Även GöteborgsLokaler som förvaltar Rannebergen Centrum har bidragit med anpassat hyresavtal och stor optimism kring öppningen av MatRätt.

“Vi ser en stor nytta i det tvärsektoriella samarbetet. Flera aktörer som har samma mål och vision kan påverka mer tillsammans. Vi är glada att öppna Maträtt två och kunna samverka med aktörer både inom livsmedels- och fastighetsbranschen samt med andra idéburna organisationer.” Emil Mattsson, Direktor Räddningsmissionen.

Om Räddningsmissionen
Räddningsmissionen bedriver socialt arbete på kristen grund. Bakom organisationen står 32 frikyrkoförsamlingar i och kring Göteborg.

För mer information om MatRätt och Räddningsmissionen, kontakta:
Kommunikation- och insamlingschef
katerina.ingenlath@raddningsmissionen.se