Ida-Lina Frisell Aasland, verksamhetschef socialt företagande på Räddningsmissionen, ser fram emot öppningen av ytterligare en MatRätt-butik.

Nu öppnar Räddningsmissionen sin andra MatRättsbutik

Den 26:e april, drygt två år efter uppstarten av Räddningsmissionens första sociala supermarket MatRätt, invigs nu butik nummer två i Rannebergen Centrum. MatRätt är Göteborgs enda sociala supermarket som arbetar med tre fokusområden. Minska matsvinn, bekämpa matfattigdom och hjälpa människor som står långt från arbetsmarknaden genom att erbjuda arbetsträning. ”MatRätt är så mycket mer än en livsmedelsbutik, vi arbetar med tre samhällsutmaningar på en och samma gång. Hos oss hjälps vi åt att göra vardagen lite enklare för alla parter”, berättar Ida-Lina Frisell Aasland, verksamhetschef socialt företagande på Räddningsmissionen.

Rannebergen Centrum har stått utan matbutik under flera års tid. Men nu äntligen, den 26:e april, invigs efter ett intensivt arbete under våren Räddningsmissionens sociala supermarket MatRätt i lokalerna. MatRätt är en franchise från Matmissionen av Stockholm Stadsmission som säljer överproduktion av livsmedel, bekämpar matfattigdom och erbjuder arbetsträning. Butiken på Flatås Torg har i dagsläget hanterat 7000 medlemskap och tar emot ca 20 ton livsmedel varje vecka. Ida-Lina Frisell Aasland jobbar som verksamhetschef inom socialt företagande på Räddningsmissionen. Hon ser bara fördelar och möjligheter med ytterligare en MatRätt-butik.

“Genom en butik till kan vi fortsätta vårt viktiga arbete som vi påbörjat i Flatås. Vårt medlemsantal ökar stadigt, livsmedelsdonationerna ökar i takt med att vi utvecklar vårt koncept och behovet av arbetsträningsplatser är stort. Vi ser att vi gör stor skillnad för samhället och vill fortsätta göra det med ytterligare en butik. Med stöd från Willys och Göteborgslokaler i etableringen har vi skapat bra förutsättningar till en fin butik i Rannebergen Centrum.”

Kunder som handlar i butiken bidrar till minskat matsvinn och en mer hållbar värld. Det är också ett sätt att stötta Räddningsmissionens arbete för människor i social utsatthet, eftersom all eventuellt överskott av butikerna används till att möta de utmaningar och utvecklingsområden vi som organisation ser ger störst samhällsnyttig effekt.

“På MatRätt har vi skapat en miljö och ett sammanhang som vi är otroligt stolta över. Vi välkomnar alla våra kunder till en plats där de blir sedda och lyssnade på. Hos oss får man matpengen att räcka till lite längre och samtidigt behöver man inte kompromissa med valet av produkter. Hos oss kan våra kunder köpa det man tycker är gott istället för att välja bort för att man inte har råd.” Säger Ida-Lina Frisell Aasland.

På tisdag den 26 april invigs butiken med en festlig ceremoni klockan 10.00. Klockan 12:00 slår MatRätt sedan upp dörrarna för att ta emot de första kunderna, och därefter kommer det vara öppet varje vardag från klockan 12:00. “Vi ser fram emot att öppna vår andra MatRätt-butik och har hittat ett toppenläge i Rannebergen. Vi vill verka för hjälp till självhjälp och hoppas att butiken kan bli en plats för det, både för kunder och arbetstränande.” säger Räddningsmissionens direktor Emil Mattsson.