I Räddningsmissionens julkampanj får vi i år se hur ljus lyser upp staden för en man i hemlöshet.

Räddningsmissionen lanserar julkampanj för att motverka utsatthet och hemlöshet

Mitt i den mörkaste årstiden lanserar Räddningsmissionen sin julkampanj med budskapet om att vara någons ljus i mörkret. Syftet med insamlingen är att samla in pengar till organisationens arbete för att motverka hemlöshet och social utsatthet.

Idag lever 3221 människor i hemlöshet i Göteborg, varav nästan 700 är barn enligt Göteborgs stads kartläggning över hemlöshet. Räddningsmissionen lanserar nu sin julinsamling för att se till att fler får en trygg vinter och för att motverka olika typer av utsatthet, fattigdom och ensamhet även på längre sikt.

Med höga matpriser, ökade elkostnader och höjda räntor, blir det allt svårare för många göteborgare att få vardagen att gå ihop. Samtidigt blir den ekonomiska utsattheten än mer påtaglig bland de göteborgare som lever i hemlöshet och utsatthet. Detta, i kombination med annalkande kyla, gör julens budskap om hopp, ljus och gemenskap viktigare än på länge. På Räddningsmissionen gör man sig nu redo för en vinter och jul med fler människor i behov av stöd och värme.

– Att få sina mest basala behov tillgodosedda och få vara del av en gemenskap borde vara en självklarhet, men verkligheten ser tyvärr inte ut så. Vi möter dagligen människor som har svårt att få vardagen att gå ihop. Vi möter fattigpensionären som uppsöker vårt Frukostcafé för att äta sig mätt, den ensamstående mamman som behöver stöd för att kunna handla julklappar och människan i hemlöshet vars största dröm är ett eget hem. Inför julen är det därför extra välkommet med det engagemang som göteborgarna visar genom att stödja vår verksamhet för personer som lever i hemlöshet och utsatthet. Varje krona gör skillnad, säger Emil Mattsson, direktor på Räddningsmissionen.

Räddningsmissionen arbetar med såväl akuta som långsiktiga insatser för att minska utsattheten i Göteborg. Organisationen driver bland annat ett jourboende, där den som behöver kan få ett eget rum med en nybäddad säng, kvällsmat och någon att prata med. På det välbesökta frukostcaféet på Vasagatan serveras grötfrukost fyra dagar i veckan, och det finns möjlighet att ta en dusch, tvätta sina kläder eller få hjälp med myndighetskontakter. För många som lever i utsatthet är kontakten med Räddningsmissionen helt livsavgörande.

– Oavsett vilka svårigheter människor möter i sin vardag, är vårt mål att de som besöker oss ska lämna oss mer hoppfulla än när de kom. Temat för årets julinsamling handlar om att vi alla kan vara ett ljus i mörkret för den som behöver det. Låt oss nu visa hur varmt Göteborg är, att vi håller ihop när det krävs och finns här för de som behöver det. Tillsammans skapar vi ett varmare Göteborg och alla kan bidra, säger Emil Mattsson.