Fortsättning följer – Ragnar Söderbergforskare i medicin

Förra årets introduktion av programmet Ragnar Söderbergforskare i medicin har permanentats. Stiftelsens styrelse har efter en intern utvärdering beslutat om en fortsättning några år framåt. Sedan kommer en fördjupad utvärdering att göras. Detta program blir även i år den enda medicinutlysning som stiftelsen gör.

Det var inte ett svårt beslut för styrelsen att fatta. Entusiasmen har från alla håll varit stor för designen av den första ansökningsomgången, liksom för de forskare som slutligen fick de åtta anslag som delades ut. Jag rekommenderar vår hemsidas korta filmer med presentationer av de olika projekten, vilka ger en konkret fingervisning om det slags forskare och projekt som vi söker.

Precis som förra året söker vi nämligen driftiga forskare med höga ambitioner och djärva idéer. Vi välkomnar alla behöriga att söka, men det räcker naturligtvis inte att bara skicka in en ansökan på vinst och förlust. Det vore frestande att anamma den ordning som European Research Council har i sitt betygssystem: det högsta betyget innebär rekommendation till finansiering (även om inte alltid pengarna räcker till alla i denna grupp), mellanbetyget indikerar att ansökan behöver förbättras, det lägsta betyget innebär en sådan brist på kvalitet att den sökande inte får söka vid nästa ansökningstillfälle. Så tuffa har vi ännu inte blivit! Så tuffa kanske vi inte ens behöver bli.

Årets utlysning ser likadan ut som förra årets så när som på ett kriterium – den akademiska åldern. I år har vi snävat in disputationsfönstret och inbjuder dem som avlagt doktorsexamen mellan åren 2007 och 2009 – en något mindre kohort av de post-postdoktorala forskarna. (Givetvis utvidgas perioden vid föräldraledighet o.dyl.) Läs om behörighet för sökande här.

När vi spejar ut över det svenska forskningsfinansieringslandskapet, ser vi flera aktörer som inriktar sig mot yngre forskare. Vi har därför valt att rikta oss till de yngre i denna akademiskt unga grupp, så att finansieringsmöjligheterna ska bli så varierade som möjligt. Vi tillåter alla som uppfyller kriterierna att söka och tror att vår noggranna sållningsprocess har sitt värde, så att de anslagsmottagare som vi identifierar också kommer att finna sin plats vid universitetens institutioner utan nomineringsförfarande. Kvaliteten hos de utvalda kommer säkert att göra våra Ragnar Söderbergforskare i medicin attraktiva som forskarkolleger också i år.