Stark tillväxt för Rainforest Alliance 2011

Rainforest Alliance verksamhet inom skogsbruk, jordbruk, klimat och turism växte avsevärt under 2011. Antalet certifierade odlare växte med 200 procent och den certifierade arealen jordbruksmark växte med 55 procent. Te har haft den starkaste tillväxten där den certifierade volymen trefaldigades jämfört med föregående år.

– Både odlare, företag och konsumeter ser fördelarna med Rainforest Alliances certifiering. Allas gemensamma ansträngningar spelar en avgörande roll för att ställa om marknaden till en mer hållbar modell, där levnadsvillkor förbättras och naturresurser skyddas för framtida generationer, säger Tensie Whelan president för Rainforest Alliance.

Några av Rainforest Alliance milstolpar för 2011 är:

• Antalet certifierade odlare växte med 205 procent och den certifierade arealen jordbruksmark växte med 55 procent.
  • Produktionen av Rainforest Alliance-certifierat te tredubblades och är nu 9,4 procent av den globala te-produktionen
  • Produktionen av Rainforest Alliance-certifierat kaffe växte med 29 procent och försäljningen växte med 13 procent.
  • Produktionen av Rainforest Alliance-certifierad kakao växte med 75 procent.
  • Två nya grödor, rooibos från Sydafrika och vanilj från Madagaskar finns nu Rainforest Alliance-certifierade.
  • Rainforest Alliance behåller sin position som den största certifieraren enligt Forest Stewardship Council (FSC) standarder.
  • Rainforest Alliance verifierade de två första kaffeodlingarna enligt Sustainable Agriculture Networks klimatmodul.
  • Rainforest Alliance verifierade eller validerade 13 nya skogsrelaterade klimatkompensationsprojekt.

Jordbruk:

Under 2011 blev 250 000 odlingar Rainforest Alliance-certifierade. Dessa odlingar har uppfyllt de krav inom miljö, etik och ekonomi som Sustainable Agriculture Networks standarder ställer. Den certifierade arealen är över 1,1 miljoner hektar. Antalet certifierade odlare ökade med 205 procent jämfört med 2010 och den certifierade arealen ökade med 55 procent.

Ytterligare 500 företag började handla med Rainforest Alliance-certifierade produkter, en 20 procentig ökning jämfört med föregående år. Sammanlagd handlar nästan 3000 företag med Rainforest Alliance-certifierade produkter.

Te:

Den producerade volymen Rainforest Alliance-certifierat te växte till över 450 000 ton vilket motsvarar 9,4 procent av den globala te-produktionen. Det är en tredubblad volym jämfört med föregående år. I Storbritannien där efterfrågan på certifierat te är särskilt stor, använder stora varumärken som Yorkshire Tea, Twinings, Tetley, PG Tips och Lipton Yellow Label Rainforest Alliance sigill.

Kaffe:

Under 2011 producerades mer än 245 000 ton kaffe på Rainforest Alliance-certifierade odlingar, en ökning med 20 procent jämfört med 2010. 129 864 ton kaffe såldes som Rainforest Alliance-certifierat, en 13 procentig ökning jämfört med föregående år. Företag som Kraft Foods med Gevalia i Sverige, Löfbergs Lila och Tchibo har åtagit sig att sig att bara köpa kaffe som producerats på ett hållbart sätt.

Kakao:

Över 98 000 ton Rainforest Alliance-certifierad kakao producerades under 2011, en ökning med 75 procent jämfört med 2010. Volymen motsvarar cirka 2,7 procent av den globala produktionen.

Mars, en av världens största chokladföretag, tillkännagav att deras Dove-chokladkaka kommer vara den första Rainforest Alliance-certifierade mainstream produkten i Nordamerika. Unilever lanserade två Magnum-glassar – Magnum Ghana och Magnum Ecuador – som innehåller Rainforest Alliance-certifierad kakao. Tyska Lidl lanserade en serie chokladprodukter som använder Rainforest Alliance sigill.

Rainforest Alliance startade ett projekt tillsammans med Globala Miljöfonden (GEF) och FN:s Miljöprogram (UNEP) för att ställa om kakaoindustrin. Målet är att certifiera tio procent av den globala kakaoproduktionen.

Andra framgångar:

Två nya Rainforest Alliance-certifierade grödor finns nu tillgängliga; rooibos från Sydafrika och vanilj från Madagaskar.

2011 lanserade Rainforest Alliance en webbaserad utbildningsportal för odlare www.sustainableagriculturetraining.org.

Skogsbruk:

Rainforest Alliance behöll sin position som världens ledande certifierare enligt Forest Stewardship Council (FSC) standarder. Rainforest Alliance har certifierat 45 procent av världens FSC-skogar. Cirka 3 miljoner hektar skogsmark har certifierats enligt FSC’s standarder. Den totala arean skog som Rainforest Alliance är verksam i ökade med 5 procent till 66,3 miljoner hektar skog.

Småskaligt skogsbruk:

Rainforest Alliance har i 13 länder samarbetat med ursprungsbefolkning i över 150 små och medelstora skogsbruksprojekt. Dessa projekt täcker en yta av 2 miljoner hektar och når ut till över 6000 hushåll.

Klimat:

Rainforest Alliance verifierade eller validerade 13 nya skogsrelaterade klimatkompensationsprojekt. Totalt har 34 projekt i 17 länder med en sammanlagd yta på över en miljon hektar validerats.

Klimat och jordbruk:

Under 2011 verifierade Rainforest Alliance de två första kaffeodlingarna – El Platanillo i Guatemala och Daterra i Brasilien – enligt Sustainable Agriculture Networks nya klimatmodul. Ett regelverk som hjälper odlare att minska odlingens klimatpåverkan och öka anpassningsförmågan till ett förändrat klimat.

Turism:

Rainforest Alliance nominerades av Costa Ricas turistkollegium för Corporate Social Responsibility Award 2011. Rainforest Alliance utbildar och tillhandahåller teknisk kompetens för turistföretag i Latinamerika. Under 2011 växte antalet turistföretag som samarbetar med Rainforest Alliance med 12 procent. Totalt samarbetar man med 661 företag i åtta länder i Latinamerika.