Elin Enfors-Kautsky, grundare av Prosperous Planet har varit med och utvecklat PBX.

Hållbarhetsexperten om forskningen bakom PBX

Möt hållbarhetsforskaren Elin Enfors-Kautsky, grundare och VD för Prosperous Planet, som varit med och utvecklat både REITAN CONVENIENCE SVERIGE ABs hållbarhetsstrategi och PBX.

Hej Elin! Kan du berätta om ert samarbete med REITAN CONVENIENCE och den nya PBX-butiken?
Absolut! Vi på Prosperous Planet har varit med från början, från framtagandet av REITAN CONVENIENCES hållbarhetsstrategi fram till utvecklingen och implementeringen av PBX. Det är en jättespännande och häftig satsning - ambitionen är ju att skapa världens mest hållbara conveniencebutik, vilket såklart ställer jättetuffa hållbarhetskrav på allt från själva produkterna som säljs, till byggmaterial och förpacknings- och förbrukningsmaterial inne i butiken. För att komma med rätt rekommendationer kring detta har vi utgått från vår forskningsbakgrund inom hållbarhet och vår erfarenhet av att arbeta evidensbaserat.

Spännande! Vilken roll har forskningen haft i arbetet med PBX?
Redan från start har forskningen spelat en viktig och central roll i utformandet av PBX. Vi lutar oss mot forskningsfronten inom en rad hållbarhetsrelaterade discipliner och ambitionen har sedan starten varit att integrera miljö- och klimatmässiga aspekter med hälso- och samhällsaspekter. Det kan till exempel handla om hur varorna som säljs i butiken produceras, och vad det får för effekter för både ekosystemen och för de människor som jobbar i värdekedjan, men även hur produkterna konsumeras, och hur det påverkar folks hälsa. Med PBX höjer verkligen REITAN CONVENIENCE ambitionsnivån på hållbarhetsområdet – en butik som strävar efter att vara bra för såväl individ som samhälle och planet.

Malin Eklund, HR- & Hållbarhetsdirektör på REITAN CONVENIENCE SWEDEN förklarar:
Prosperous Planet besitter en spetskompetens inom flera, för oss, viktiga områden, inte minst när det kommer till att verka i framkant inom forskning och hållbarhet. De har en djup förståelse för affärsutveckling genom ett riktigt bra hållbarhetsarbete vilket har varit till enorm hjälp för oss både vid utvecklingen av vårt living lab, PBX, och vår övergripande Antropocenstrategi, säger Malin Eklund.

Den nya PBX-butiken öppnar i höst i Albanoområdet.

Relaterat innehåll

Reitan Convenience storsatsar med nytt varumärke - vill skapa världens mest hållbara convenience-butik

När många satt sina hållbarhetsprojekt på paus till följd av pandemin har Reitan Convenience Sweden AB fortsatt att gasa och lanserar det nya varumärket PBX med ambitionen att skapa världens mest hållbara convenience-butik. Nu pågår arbetet med att bygga upp den butik som blir den fysiska plats där man kommer testa och utvärdera vad som är mest hållbart gällande både drift och utbud.