Alpine och Renault på Goodwood Festival of Speed - 23-26 juni 2022

Alpine och Renault på Goodwood Festival of Speed - 23-26 juni 2022

Renault och Alpine kommer att närvara vid Goodwood Festival of Speed 2022 med ett antal premiärer. Nya Mégane E-Tech Electric gör sin offentliga debut på platsens legendariska kulle. Renault 5 prototypen gör debut i Storbritannien på Electric Avenue. Renault RS10 F1-bil från 1979 – den första turboladdade F1-bilen som vann ett Grand Prix – kommer att få ett eget "banmoment" som körs av René Arnoux. För att fira 50 år av Renault 5 kommer en procession av Renault 5 Turbo Maxi Superproduction att visas fredag den 24 juni. Det blir även världspremiär av Alpine A110 Tour de Corse 75 begränsad upplaga och originalversionen av A110 som tävlade i Tour de Corse 1975 kommer att ”raca” uppför backen under helgen.

Alpine och Renault visar upp en rad nya modeller för första gången under årets upplaga av Goodwood Festival of Speed inklusive nya Megane E-TECH Electric som har premiär på Goodwood i England.

För första gången sedan Renault 5 Prototype presenterades förra året visas den nu upp på Electric Avenue i Goodwood. Konceptet är en twist på originalmodellen som har uppdateras i den ikoniska halvkombin med ett modernt nytt utseende och en avancerad ren elektrisk drivlina. Konceptbilen är en föraning om den kommande Renault 5:an som ska lanseras 2024.

50-åringen Renault 5 visas upp i versionen Renault 5 Turbo Maxi Superproduction. Den mittmotoriga, turboladdade klassikern som gjorde sig ett namn i grupp B-rallyt kommer köras uppför backen av den franske rallyföraren och veteranen Alain Serpaggi.

ALPINE

Alpine kommer öka spänningen i årets Goodwood festival med en världspremiär av Alpine A110 Tour de Corse 75 i begränsad upplaga. Den är byggd för rally och inspirerad av Alpine A110 som tävlade i Tour de Corse 1975, en av de mest emblematiska tävlingarna inom motorsport. Alpine A110 Tour de Corse 75 blir en sällsynt och minnesvärd syn för deltagarna. Modellen har en motor på 300 hk, ett finjusterat chassi och en tvåfärgad svartgul färg med distinkt svart-vit grafik.

Åskådarna kan titta närmare på skapelsen i First Glance Paddocken där man har möjlighet att granska dess specialfunktioner som inkluderar 18” glansvita Grand Prix hjul, Sabelt Racing stolar och orangefärgade Brembo-bromsok samt det nya multimediasystemet med AndroidAuto och Apple Car Play-anslutning.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/