Alpine försäljningsresultat 2022

ALPINE ÖKAR TAKTEN

2022 blev ännu ett rekordår för Alpine, som ökade med 33% sålda bilar. Den internationella utvecklingen fortsätter med introduktion på nya marknader. Nätverket har utökats med +40 %. Det framgångsrika A110-sortimentet har bidragit starkt och orderportföljen är fylld för flera månader framöver 2023. För att fira A110’s 60-årsjubileum lanserar Alpine flera Limited Edition-versioner inklusive A110R och den första konceptbilen på el; Alpine E-ternité.

Alpine nådde nytt försäljningsrekord 2022, med 3 546 sålda enheter, en ökning med 33 % jämfört med 2021. Internationellt visar varumärkets nyckelmarknader betydande tillväxt, med +42% i Tyskland, +39% i Japan och +43% i Storbritannien. Frankrike ökade sin försäljning med 2 138 sålda enheter 2022, dvs +32 %. Märket fortsatte sin expansion i Europa av två nya marknader; Slovenien och Tjeckien.

Alpines nätverk fortsätter också att utvecklas, med 40 nya butiker som öppnade 2022, vilket ger totalt 140 platser över hela världen. År 2022 öppnades sex butiker i Frankrike, åtta i Tyskland, sex i Spanien och fyra i Japan, England och Italien. Under 2023 fortsätter utökningen bl a med Marocko.

Framgången med A110

A110 firare 60 år med lanseringen av tre limited edition versioner under 2022 (A110 GT J. Rédélé, A110 Tour de Corse 75 och A110 R F. Alonso). Dessa såldes slut på mindre än trettio minuter.

A110 R, märkets mest radikala modell, presenterades i slutet av 2022 och har redan fulltecknade orderböcker de kommande månaderna.

Märkets framtid på el visar A110 E-ternité som är en helt elektriskt konceptbil.

2022 var också ett framgångsår inom motorsporten: en fjärdeplats i F1 World Constructors Championship, ett första mål som uppnåtts och öppnar vägen för nya utmaningar 2023 för att inte tala om segrarna i rally och World Endurance Championship som tvåa.

Laurent Rossi, Alpine VD: "År 2022 bekräftade Alpine sitt solida momentum som inleddes 2021 med nya försäljningsrekord och ett varumärke som fortfarande expanderar internationellt. Den växande orderboken har gjort det möjligt för oss att maximera produktionen på fabriken i Dieppe. Varumärkets framtid förbereds med ett 100 % elektriskt sortiment och allt större ambitioner för global tillväxt. Vändningen har gjorts på ett hållbart sätt, och vi måste hålla farten uppe för att förbereda en rik och sportig framtid."

REGISTRATIONS WORLDWIDE

Australia

Martinique

* D9 figures

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/