BWT OCH ALPINE F1 TEAM I STRATEGISKT PARTNERSKAP

BWT OCH ALPINE F1 TEAM I STRATEGISKT PARTNERSKAP

BWT OCH Alpine F1 Team har inlett ett partnerskap där BWT, ett österrikiskt företag inom vattenbehandling, blir titelpartner för Alpine F1 Team 2022. Teamet kommer från och med nu heta BWT Alpine F1 Team. BWT och Alpine kommer arbeta för att sprida budskapet om hållbarhet världen över.

Alpine F1 Team och BWT inleder ett strategiskt långsiktigt samarbete och BWT blir titelpartner till Alpine F1 Team från säsongsstarten 2022, vilket markeras med namnbytet till BWT Alpine F1 Team.

BWT’s rosa varumärkessignatur, som kommer synas på Alpine F1 bilarna, symboliserar hållbarhet och socialt ansvar och bolagets uppdrag att ”förändra världen – en klunk i taget” och man genomför flaskfria zoner.

För Alpine innebär samarbetet ett stort steg framåt i planen att nå en mästerskapstitel inom 100 lopp från att det nya reglementet trätt i kraft. Alpine överraskar gång på gång och har tydligt bevisat sig om ett team som hänger med i täten. Alpine har även avgett ett löfte att använda den unika plattformen som F1 och bilbranschen utgör för att lyfta och belysa sociala frågeställningar.

BWT – Best Water Technology – Europas ledande vattenbehandlingsbolag fortsätter sitt uppdrag att dagligen tillhandahålla vatten av god kvalitet. Tack vare BWTs innovativa och patenterade teknik, filtreras det lokala vattnet samtidigt som det berikas med värdefulla mineraler och spårämnen som magnesium, zink, och silikat. Därmed sparas tid och energikrävande processer som transporter, förvaring och återvinning av vattenflaskor minskas.

Alpine F1 Team och BWT kommer tillsammans analysera och arbeta för hur man drastiskt kan minska sitt miljöavtryck inom respektive område. Att minska användningen av “engångsplast” är bara en början.

Cédric Journel, Alpine Sales and Marketing Vice President, säger:

“Vi är exalterade över att BWT blir vår titelpartner för Alpine F1 Team de kommande åren. Alpine och BWT har en gemensam syn på hållbarhet och att vi måste stoppa användningen av engångsplastartiklar. Tillsammans kan vi övertyga människor världen över, våra anställda, partners, kunder och fans om att minska plastavfallet. Samtidigt kommer vi genom den globala F1 plattformen kunna stötta BWT i deras kamp mot orättvis fördelning av rent, säkert och hälsosamt dricksvatten.”

Lutz Hübner, CMO BWT, säger:

“Vi är stolta över att vara en del av BWT Alpine F1 Team i egenskap av titelpartner. Tack vare vår unika vattenreningsteknik och Alpines stora globala följe, kommer vi kunna bidra till att “Förändra världen – en klunk i taget. I ett första skede kommer vi skapa “BWT Bottle Free Zones” på Alpines samtliga fabriker och vid tävlingarna. Med gemensam kraft kan vi belysa ämnet hållbarhet och även aktivt bidra i kampen. BWT har även investerat stort i utvecklingen av membran för bränsleceller i över tjugo år. Vi är en av de ledande globala leverantörerna av membran för tillverkningen av grön vätgas och membran för bränsleceller. Bränsleceller är 21:a århundradets energiomvandlare. Tillsammans med vår nya partner kommer vi bidra till utsläppsfri motorsport och hållbar elektrisk mobilitet med bränsleceller.”

Om Alpine F1 Team

Alpine F1 Team tävlar i FIA Formula One World Championship med Esteban Ocon, Grand Prix-vinnare, och den tvåfaldiga världsmästaren Fernando Alonso bakom ratten. Teamet leds av Laurent Rossi och under sitt första år vann man Ungerns Grand Prix samt tog en pallplats på Quatars Grand Prix. Därmed säkrade teamet en femteplats i konstruktörsmästerskapet 2021.

Alpine är en fransk sportbilstillverkare som grundades 1955 av Jean Rédélé. Varumärket är idag en del av Renault Group och dess verksamhet är fokuserad på innovation, samt att tillverka autentiska och exklusiva sportbilar.

Ett stort team gör det möjligt för Alpine att dra nytta av expertisen från dess historiska fabrik i Dieppe men även ingenjörskunnandet inom Alpine F1 Team, Alpine Racing och Alpine Cars.

Om BWT

Best Water Technology Group är ledande i Europa inom vattenteknik med en personal på över 5,500 anställda. Företaget utvecklar innovativa, ekonomiska och ekologiska tekniker för vattenrening för att säkerställa det dagliga behovet av säkert, hälsosamt och hygieniskt vatten hos hushåll, industrier, kommersiella verksamheter, hotell och kommuner.

BWT erbjuder moderna vattenreningssystem och tjänster för dricksvatten, bearbetat vatten, poolvatten och WFI – “water for injection” som tillhandahålls verksamheter inom medicin och biotech. Bolagets utvecklings- och forskningsavdelning använder den senaste tekniken för att utveckla ekonomiska och eko-vänliga produkter. De anställda har ett särskilt fokus i sitt arbete på att utveckla produkter som tar färre resurser i anspråk, förbrukar mindre energi och därmed reducerar CO2 utsläppen.

Hållbarhet ligger i BWTs DNA, och varje BWT produkt bidrar till att bevara vår mest värdefulla resurs, vattnet. Vårt löfte “For You and our Planet Blue” är mer relevant än någonsin med de utmaningar som vårt samhälle står inför. Tack vare vår unika och patenterade vattenreningsteknik bidrar vi varje dag till att “Förändra välden, en klunk i taget”. Vi skapar inte bara “Bottle free zones” utan bidrar också med expertis inom utvecklingen och tillverkningen av membran till bränsleceller – 21:a århundradets energiomvandlare.

OM RENAULT
Renault, ett historiskt varumärke inom mobilitet och pionjärer inom elfordon i Europa, har alltid utvecklat innovativa fordon. Med den strategiska planen ”Renaulution” har Renault påbörjat en ambitiös och värdeskapande förändring som går mot ett mer konkurrenskraftigt, balanserat och elektrifierat produktsortiment . Ambitionen är att tillföra modernitet och innovation inom teknik-, energi- och mobilitetstjänster i bilindustrin nu och i framtiden.

Renault Nordic AB är det lokala dotterbolaget som distribuerar företagets produkter och tjänster i Sverige genom sitt nätverk av utvalda återförsäljare. Som ett av de första volymmärkena som erbjuder ett sortiment av elbilar på den svenska marknaden fortsätter Renault Nordic att driva innovation med ”Renaulution”planen i centrum för sin strategi.

OM ALPINE
Alpine grundades 1955 av Jean Rédélé. Alpine har gjort sig ett namn genom åren med sina sportbilar i fransk stil. 2018 presenterades nya A110, en sportbil i linje med Alpines tidlösa sportbils principer: Kompakt, lätt, smidig och med en omatchad körglädje. 2021 skapades Alpine Business Unit för att bli Renault Groupes varumärke dedikerat innovativa, autentiska och exklusiva sportbilar. Alpine drar nytta av sitt långa arv, kompetensen i den historiska Dieppe-fabriken och alla ingenjörer och experter från Alpine Racing och Alpine Cars teamen.