Dacia Sandero är Europas mest sålda bil mot privatkund 2021

Dacia bland topp tre i Europa

Dacia fortsätter att vara en framgångssaga. Förnyelsen av hela varumärket har bidragit till att Dacia klättrat upp till en tredje plats i Europa med 6,2% marknadsandel. Dacia Sandero är fortfarande den mest sålda bilen bland privatkunder i Europa.

• Dacia ökade med 3% under förra året och sålde 537 095 bilar. Märket fick en stark tillväxt på personbilsmarknaden med 6,2% marknadsandel mot privatpersoner. Och placerade sig bland topp tre i Europa för första gången någonsin. DACIA är det ledande personbilsmärket i Frankrike och Rumänien och bland topp fem på nio andra europeiska marknader
  • Det är framför allt Dacia Sandero som sålts i mer än 226 000 bilar och Dacia Duster (186 000 bilar) som står för framgångarna.
  • Sandero har toppat Europalistan varje år sedan 2017 bland mest sålda bilar mot privatpersoner. Duster är Europas mest sålda SUV sedan 2018 mot samma målgrupp.
  • Med försäljning som startade i mars är DACIA Spring (27 876 sålda bilar) redan en föregångare på elbilsmarknaden. Beställningarna uppgick till mer än 46 000 bilar på bara nio månader
  • DACIA:s attraktionskraft kvarstår under 2021 med hög lojalitet bland kunderna. Trenden fortsätter under 2022 med utökat produktsortiment och lanseringen av den sju-sitsiga familjebilen Jogger. 2022 blir DACIA Jogger ett bra tillskott i Dacia-familjen. Som en återuppfunnen 7-sitsig familjebil kommer Jogger att möta behoven hos kunder som letar efter komfort, rymlighet och modularitet.

Renault Nordic AB är det lokala dotterbolaget som distribuerar företagets produkter och tjänster i Sverige genom sitt nätverk av utvalda återförsäljare. Som ett av de första volymmärkena som erbjuder ett sortiment av elbilar på den svenska marknaden fortsätter Renault Nordic att driva innovation med ”Renaulution”planen i centrum för sin strategi.