Dacia Spring vinner Auto Best Award

Dacia Spring vinner Auto Best Award

Dacia Spring har utsetts till "The Best Buy Car of 2022" av en oberoende jury bestående av motorjournalister från 32 europeiska länder. Det är första gången i AUTOBEST-prisets långa historia (21 år) som man utsett en 100% elbil till vinnare - Dacia Spring. Och det med rejält avstånd till tvåan Skoda Fabia och trean Opel Mokka.

Anledningen till Dacia Springs framgång och till Best Buy-utmärkelsen från AUTOBEST är enkel. Det har inte funnits någon elbil i den prisklassen tidigare (I Danmark säljs den för ca 130 000 DKK). Med ett så lågt utgångspris och en räckvidd på 230 km (WLTP) med plats för fyra är det nu möjligt.

"Vi är väldigt stolta över att vinna utmärkelsen AUTOBEST 2022. Det bekräftar att Dacias filosofi är rätt. Att göra enkla bilar som möter kundernas grundläggande behov. Jag vill tacka alla medlemmar i AUTOBEST-juryn för att de stöttat oss på rätt sätt med denna filosofi, säger Denis Le Vot, VD för Dacia & LADAs varumärken

Förutom att ha precis fått priset Best Buy Car of Europe 2022, har Dacia Spring också tagit "1. priset ”i ECOBEST Challenge 2021, arrangerat av AUTOBEST-juryn.

Här testade juryn hur långt 15 helt nya elbilar kunde köra i verkligheten  (jämfört med den officiella uppgiften). Även här var Dacia Spring en klar vinnare. Spring körde 221 km på en laddning – vilket var nästan 99 % av vad som utlovades i den officiella WLTP-datan. Som jämförelse, de två bilarna som testades i samma segment, nådde Fiat 500 endast 83 %, medan Honda nådde 78 % i uppnådd räckvidd. Med en förbrukning på 8,25 km/kWh var Dacia Spring den mest ekonomiska av alla testade elbilar.

Lansering av Dacia Spring i Sverige är ännu inte fastställt.

OM DACIA

Dacia är ett varumärke från Renault Group som finns i 44 länder. Sedan 2004 har Dacia sålt mer än 7 miljoner fordon.

Den första Dacia-modellen tillverkades 1968 och lanserades från 2004 i hela Europa. Genom att hela tiden omdefiniera vad som är väsentligt har Dacia kunnat erbjuda bilar som ger bäst valuta för pengarna. Dacia som förändrar bilvärlden och föreslår enkla, multifunktionella och pålitliga bilar i linje med kundernas livsstil.

Dacia’s bilmodeller blev en referens på marknaden: Logan, en helt ny bil till samma pris som en begagnad. Sandero, den mest sålda bilen till privatkunder i Europa. Duster, den mest prisvärda SUV:en. Spring, en champion när det gäller elektrisk mobilitet för många i Europa.

.

Renault Nordic AB är det lokala dotterbolaget som distribuerar företagets produkter och tjänster i Sverige genom sitt nätverk av utvalda återförsäljare. Som ett av de första volymmärkena som erbjuder ett sortiment av elbilar på den svenska marknaden fortsätter Renault Nordic att driva innovation med ”Renaulution”planen i centrum för sin strategi.