Dacia i Dakar Rally 2025

Dacia deltar i Rally Dakar 2025

Dacia kommer delta i World Rally-raid Championship 2025 och Rally Dakar som tillverkare i kategorin T1+. Under hela säsongen kommer Dacia att dra fördel, dels av intern teknisk expertis och även expertis från Prodrive, en brittisk motorsport- och ingenjörsgrupp, som ska utveckla märkets bidrag i rallyvärldsmästerskapen. Fransmannen Sébastien Loeb, världsmästare i rally (nio gånger) och spanska rallyföraren Cristina Gutiérrez Herrero kommer officiellt tävla för Dacia från 2024 (inklusive testfaserna). Dacia's tävlingsbil i Rally Dakar kommer köras på syntetiska bränslen levererat av Aramco.

Dacia bekräftar att man från 2025 kommer att tävla som tillverkare i World Rally raid Championship, med kulmen i Rally Dakar, det ultimata uthållighetstestet. Dakar, som är ett av världens tuffaste lopp och ett riktigt äventyr, har varje år under 40 år samlat mer än 500 äventyrare från 60 nationer.

Dacia och Dakar passar perfekt ihop! Det blir inte bara ett test av Dacias verkliga robusthet, det kommer också vara ett bevis på vårt engagemang för mobilitet med låga fossila utsläpp. Vi är jätteladdade inför deltagande i Dakar med syntetisk bränsleteknik. Dacia är seriösa utmanare i rallyt tillsammans med det bästa teamet och förarna i tävlingen.” Denis LE VOT, VD DACIA

Rally Dakar illustrerar på ett bra sätt balansen mellan det rationella och det emotionella, vilket ligger i hjärtat av Dacias DNA. Det är ett äventyr som sätter prov på uthållighet och som är "outdoor" bakom ratten på en fyrhjulsdriven prototyp, utvecklad för att klara de mest extrema förhållanden. Det är ett eco-smart äventyr med Dacia’s tävlingsbil som körs på syntetiskt bränsle. Rally Dakar blir ett testlaboratorium för Dacia, ett tillfälle att testa och pröva nya smarta lösningar vad gäller funktioner och drivmedel.

Dacia prototypen kommer börja testas redan 2024 i Rally Marocko innan Rally Dakar utmaningen 2025.

Dacia kommer förlita sig på Renaultkoncernens kompetens och expertis i det här projektet och även genom Prodrive, den brittiska motorsport- och ingenjörsgruppen, vars erfarenhet av att utveckla prototyper för Rally Raid är världsberömd. I nästan 40 år har Prodrive varit en av de största aktörerna inom motorsport världen över, och hjälpt till att leda varumärken att vinna många internationella mästerskap. Prodrive har varit involverade i Rally Dakar och Rally-raid sedan 2020 och deltagit i de tre senaste Rally Dakar med bilar designade och förvaltade av sina egna team, och kom på andraplats totalt 2022 och 2023 med Sébastien Loeb, som nu är en del av det nya Dacia-teamet.

Sébastien Loeb och Cristina Gutierrez Herrero kommer köra för Dacia
    Den spanska rallyföraren Cristina Gutierrez Herrero blev den första spanska kvinnan i bilkategorin att fullfölja Rally Dakar 2017. Bara 31 år gammal har hon redan deltagit i 7 Dakar-rallyn mellan 2017 och 2023. Ända sedan 2012 har Cristina varit oslagbar ledare i den kvinnliga klassen i terrängrallyt i Spanien.

Den franske rallyföraren Sébastien Loeb, 49, vann världsmästerskapet i rally 9 gånger i rad 2004 till 2012. Han är en av motorsportens mest framgångsrika förare och anses ofta vara den största rallyföraren genom tiderna. Loeb har deltagit i Dakar sedan 2016. Från 2021 deltog han i Dakar-rallyt vid ratten av Bahrain Raid Xtreme Hunter designad och framförd av det brittiska Prodrive-teamet. Framgångssagan mellan Sébastien Loeb och Prodrive kommer nu att fortsätta bakom ratten i en Dacia.

Dacia-prototypen kommer att drivas på syntetiskt bränsle.

Energin som används för att tillverka syntetiskt bränsle genereras från förnybar el. Genom hela produktionscykeln har syntetiskt bränsle lägre koldioxidavtryck än fossila bränslen. Rally Dakar blir det ideala testet av tekniken för Dacia.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/