Nasser al-Attiyah och hans co-driver Mathieu Baumel ansluter till Dacia’s rally-raid team

Dacia Rally-Raid Team

Dacia deltar i World Rally-Raid världsmästerskapen under 2025där kulmen är Dakar-rallyt - det ultimata testet för uthållighet och robusthet. Dacias konstruktörer samarbetar med Prodrive för utvecklingen av tävlingsbilen. Förutom Sébastien Loeb och Cristina Gutiérrez Herrero tävlar även Nasser Al-Attiyah för Dacia i Dakar-rallyt och de börjar redan 2024 med testerna innan W2RC drar igång 2025.

Som tidigare meddelats kommer Dacia medverka i Dakar-rallyt från 2025. Dakar-rallyt kommer att vara en test-arena och ett idélaboratorium för Dacia. Det blir en möjlighet att testa och pröva nya smarta lösningar "à la Dacia", både när det gäller. Prototyper kommer testas vid Rallye du Maroc 2024. Dacias Dakar-rallybil använder syntetiskt testbränsle från Aramco.

Nasser Al-Attiyah, tvåfaldig FIA World Rally Champion, ansluter sig som förare, och Dacia välkomnar honom officiellt. Nasser, en legendarisk Dakar-förare, har vunnit fem gånger och ansluter till Dacias team med sin co-driver Mathieu Baumel.

Dacia har nu tre ekipage, inklusive Sébastien Loeb och Cristina Gutiérrez Herrero, med målet att vinna Dakar från och med 2025.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Group och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/