Renault 4CV och Renault 5 (R5 som firar 50 år i år)

RENAULT PÅ LE MANS CLASSIC 2022

Renault deltar med tre Renault 4CV-kopior av tävlingsversionerna från 1950 och 1951. I Renault Clubs-området ställs två av märkets ikoner ut, Renault 5 och Renault 4CV-modeller. Mer än 100 fordon från privata samlare kommer också att visas i Renaultområdet.

Den tionde upplagan av Le Mans Classic kommer att hållas från 30/6 till 3/7 i år och Renault kommer vara på plats som vanligt.

I år kommer Renault att ta sig till banan med tre Renault 4CV - den första bilen med bakmonterad motor som tävlade i Le Mans 24-timmars 1949. Det blir en påminnelse för alla veteranbilsentusiaster om vilken framgång den här populära modellen från 1950 hade. Bilarna kommer köras av Alain Serpaggi, vinnare av Le Mans 24-timmarslopp 1969, och Géraldine Gaudy, journalist på L'Argus, som ska köra den ikoniska Renault 4CV-kopian från 1950. Den nuvarande vinnare av Alpine Trophy, Julien Saulnier, och Patrick Henri, WRC-förare (World Rallye Championship), samt den belgiska föraren Christian Chambord och hans kartläsare Jean-Pierre Prévot, ska köra de två 4CVs kopiorna från 1951.

Intill den historiska banan visar Renault upp sina två ikoner; Renault 4CV och Renault 5 (R5 som firar 50 år i år). Renault Classic har förberett en utställning med 9 versioner av R5 och 9 versioner av 4CV för alla veteranbilsentusiaster. Därtill kommer 100 fordon från privata samlare delta i festligheterna i Renaultklubbens område.

Le Mans Classic

Eventet skapades 2002 av Peter Auto tillsammans med Automobile Club de l’Ouest, ett historisk event under 24 Hours of Le Mans. Evenemanget, som hyllades från allra första gång, har fortsatt att växa och lockade över 195 000 åskådare 2018. Det är den största samlingen av klassiska bilar med över 700 racerbilar på banan och totalt 8 500 klassiska bilar som visas upp.

Renault har deltagit 8 gånger sedan Le Mans Classic lanserades. I år blir det den nionde gången.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/