Renault Scenic E-tech 100% electric

Renault Scenic E-tech 100 % electric utnämnd till Årets Bil 2024

Scenic E-Tech 100% electric har utsetts till Årets Bil 2024. Resultaten tillkännagavs på Geneva Motor Show (Schweiz) den 26 februari.

I november, vid första omröstningen, valdes Scenic som en av sju finalister: BMW 5-serien, BYD Seal, Kia EV9, Peugeot E-3008/3008, Renault Scenic, Toyota C-HR och Volvo EX30.

Utmärkelsen tilldelades av en jury bestående av 59 motorjournalister från 22 länder. Scenic är den sjunde Renault-modellen som får den prestigefyllda titeln "Årets Bil", efter Renault 16 (1966), Renault 9 (1982), Clio (1991), Scenic (1997), Megane (2003) och Clio (2006).

"Att vinna det prestigefyllda priset 'Årets Bil' är vi alla väldigt stolta över på Renault. Utmärkelsen visar att vi har gjort rätt val: rekordstor räckvidd, generöst och inbjudande utrymme, allt med en noggrant hanterad miljöpåverkan! Lägger man till körglädje och utrustning för 'voiture à vivre', som det nya panoramataket Solarbay eller det senaste generationens OpenR Link-systemet med Google Automtoive integrerat, har Scenic alla de rätta funktionerna för att befästa sin position på den europeiska elbilsmarknaden." Fabrice Cambolive, VD för Renault.

Scenic E-tech 100% electric är en helt eldriven bil utvecklad på den medelstora AmpR-plattformen (tidigare CMF-EV). Utan utsläpp, smidig, lätt (1 790 kg) och kompakt (4,47 m lång) trivs Scenic både i staden och ute på landsvägarna. För långa resor erbjuder Scenic upp till 625 km räckvidd (WLTP), komfort, rymlig interiör och teknikförstärkt körglädje.

Scenic kan beställas i svensk Renaulthandel, och de första bilarna kommer att finnas tillgängliga hos i maj/juni.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Group och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/