Renault Scenic är i final till Årets bil 2024

Scenic E-tech electric är i final till Årets bil 2024

Scenic E-Tech electric har säkrat en plats bland de sju nominerade till Årets bil 2024. Scenic är Renaults senaste elbil som bekräftar märkets mål att göra elektrisk mobilitet tillgänglig för alla.

Renault är stolta över vara i final i Årets bil 2024. Efter Austral 2022 och Megane E-Tech electric 2021 är det nu Scenic E-Tech electrics tur att bli en av de sju finalisterna. Juryn består av 59 journalister från 22 länder som bedömer 28 bilmodeller som ska gå först till final bland 7 nominerade. Vinnaren avslöjas måndagen den 26 februari på bilmässan i Genève.

Scenics lanserades första gången 1996 och revolutionerade då marknaden genom att bli den första kompakta MPV (multi purpose vehicle) i Europas bilhistoria. Den första generationen av Scenic vann det prestigefyllda priset Årets bil 1997.

Idag har Scenic en helelektrisk drivlina och omdefinierar mellanklassbilarna för familjen. Scenic designades för att vara hushållets huvudbil och med den här femte generationen är Scenic tillbaka och behåller sina innovativa gener med en ny position som en familjebil på el. Modellen är både kompakt (4,47 m) för stadskörning och rymlig för längre resor med en räckvidd hela 625 kilometer (WLTP).

Renault har i över tio år tillbaka förbundit sig till att göra elektrisk mobilitet tillgänglig för alla. Scenic E-Tech smälter sömlöst in i varumärkets strategiska plan: det är en hållbart designad elbil, full av användbar och intuitiv teknik. Tillsammans med Megane E-Tech electric är Scenic E-tech electric nyckelmodellerna som fortsätta Renaults era av hållbar mobilitet.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Group och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/