Renault Megane E-TECH 100 % Electric

Sverigepremiär för Renault Megane E-TECH 100% Electric den 3-5 december på eCarExpo i Göteborg

Snart dags för elbilsmässan eCarExpo och Renault visar upp Megane E-TECH 100% Electric för första gången i Sverige och som lanseras här i början av 2022. Megane E-TECH 100% Electric är också en av sju nominerade till Car of the Year 2022.

På eCarExpo har Renault Sverigepremiär för sin första elbil i mellanklassen, Renault Megane E-tech 100% Electric som kommer med helt nytt sensuellt tech-designspråk, kompakt exteriört men ämdå rymlig interiört, nytt infotainmentsystem med 24" skärm och ett 60 kWh tunt batteri som ger upp till 47 mils räckvidd (WLTP)

Nya Megane E-TECH 100% Electric är 4,2 meter lång med en hjulbas på 2,7 meter. Trots att modellen är betydligt kortare än bensinversionen av Megane, är utrymmet inuti optimalt och betydligt större i elbilen.

Megane E-TECH 100% Electric kommer i två utföranden med olika batteri-storlekar. Den första versionen har ett 60 kWh batteri och en räckvidd på 47 mil på en enda laddning (WLTP). Modellen ger 218 hk och ett vridmoment på 300 Nm. Det finns också en version med batteri som är mindre, 40 kWh batteri – med en räckvidd på 30 mil, 130 hk och ett vridmoment på 250 Nm. Båda kan ladda 130 kW DC och upp till 22 kW AC -laddning. På 30 minuters snabbladdning får man 30 mils extra räckvidd. Batteripaketet är bara 11 cm högt och det är den tunnaste konstruktionen hittills. Bilens totala vikt ligger på 1624 kilo.

Bakom ratten sticker en elegant 24-tums skärm ut, som innehåller en förardisplay och multimediasystemet. Det supersnabba multimediasystemet är utvecklat av Google. Bilen är naturligtvis utrustad med de senaste aktiva säkerhetssystemen som innehåller mer än 300 patenterade system.

Megane E-TECH 100% Electric nominerades nyligen till finalen av Car Of the Year 2022 som en av sju finalister. Vinnaren utses i februari 2022.

Välkommen till Renaults monter på eCarExpo i Göteborg så berättar vi mer om Megane E-TECH 100% Electric och ZOE E-TECH Electric som funnits på marknaden sedan 2014.

För provkörning finns Renault ZOE E-TECH Electric och Captur E-TECH Plug in hybrid.

OM RENAULT
Renault, ett historiskt varumärke inom mobilitet och pionjärer inom elfordon i Europa, har alltid utvecklat innovativa fordon. Med den strategiska planen ”Renaulution” har Renault påbörjat en ambitiös och värdeskapande förändring som går mot ett mer konkurrenskraftigt, balanserat och elektrifierat produktsortiment . Ambitionen är att tillföra modernitet och innovation inom teknik-, energi- och mobilitetstjänster i bilindustrin nu och i framtiden.

Renault Nordic AB är det lokala dotterbolaget som distribuerar företagets produkter och tjänster i Sverige genom sitt nätverk av utvalda återförsäljare. Som ett av de första volymmärkena som erbjuder ett sortiment av elbilar på den svenska marknaden fortsätter Renault Nordic att driva innovation med ”Renaulution”planen i centrum för sin strategi.