Renova vill vara en attraktiv arbetsplats för alla

Fria mensskydd en självklarhet

Nu erbjuder återvinnings- och avfallsföretaget Renova sina anställda fria mensskydd. Initiativet är ett steg för att förändra en mansdominerad bransch och ett i raden för att skapa en attraktiv arbetsplats för alla.

Under 2021 nystartade Renovas likabehandlingsgrupp med syftet att driva frågor om ökad jämställdhet och mångfald på arbetsplatsen. 20 procent av Renovas medarbetare är kvinnor och inom bolaget finns många mansdominerade yrkesgrupper som till exempel chaufförer, verkstadsmekaniker och medarbetare på återvinningscentraler.

– I vår bransch är mycket anpassat efter män. Det vill vi ändra på och göra Renova till en mer attraktiv plats för kvinnor att arbeta på, säger Tony Carlsson, Affärsområdeschef.

Ett av Renovas senaste initiativ för att bli en mer inkluderande arbetsplats är att erbjuda medarbetarna fri tillgång till mensskydd.

– Vi tycker att det är lika självklart med fria mensskydd som tvål och toalettpapper, fortsätter Tony Carlsson.

Miljöarbetaren Louise Christensen har arbetat på Renova i elva år och för henne är den starka gemenskapen en av anledningarna till att hon trivs.

– På Renova är man en i gänget och vi umgås även utanför jobbet. Dessutom innebär yrket en viktig balans mellan arbete och fritid eftersom jag slutar en rimlig tid på eftermiddagen och kan åka hem till familjen, säger Louise.

Samtidigt menar hon att det alltid finns saker som kan förbättras.

– Våra arbetskläder är ofta anpassade efter män och saknar kvinnlig passform. Att erbjuda arbetskläder för olika kroppar hade varit en bra förändring, tycker hon.

I juni samlas Renovas kvinnliga medarbetare i mansdominerade yrkesgrupper till en heldag för att tillsammans hitta fler exempel på hur man kan utveckla och förbättra arbetsplatsen.

– Tanken är att vi ska ta fram en konkret åtgärdslista. Vi vill skapa en miljö där alla som arbetar på Renova kan vara sig själva och trivas. Det kan handla om allt ifrån förlegade normer som lever kvar till arbetskläder eller utrustning som behöver förändras, berättar Tony Carlsson.

För ytterligare information kontakta:

Tony Carlsson, affärsområdeschef logistik, Renova Miljö AB
tony.carlsson@renova.se

Renova deltar i utvecklingen av framtidens miljösmarta fordon. Vår tunga fordonsflotta drivs med förnybara drivmedel. Vi arbetar ständigt för att vår verksamhet, genom hela kedjan från avfall till nya råvaror och energi, ska vara hållbar.