Playing with food - en rolig matlagningskurs för barn på sportlovet

Rent a Chef går vidare med sina matlagnings kurser för barn. Vi vill stolt presentera Sanjoo Malhotra och hans matlagningskurs "playing with food"

En viktig del i den indisksvenske kocken  Sanjoo Malhotras passion för vegetarisk matlagning är att få barnen att äta mer grönsaker och frukt.

I början av detta år hade Sanjoo ett uppdrag för Finnair som så kallad food and drinks Quality Hunter. Han  fick då resa i princip "Jorden runt på 80 dagar" i jakten på nya, fräscha kulinariska trender.

I Tokyo fann han fenomenet Charaben - mat som är specialdesignad för barn. Det innebär att man dekorerar barnens mat med frukt och grönt i form av exempelvis små seriefigurer, djur, eller växter. Inte helt oväntat har detta blivit en succé och fler japanska barn än någonsin äter nu upp även grönsakerna på tallriken.  Dessutom har de japanska mammorna börjat tävla om vem som kan göra de finaste dekorationerna.

Därför har Sanjoo tagit Charaben till Sverige och som vanligt sätter han sin alldeles personliga prägel på det hela.

-På mina kurser får föräldrarna och barnen hitta på kreativa lösningar tillsammans. Det är jätteviktigt och dessutom så blir ju maten både godare och mer aptitretande , säger Sanjoo.

Det är fint att leka!

En morot får bli en trädstam och körsbärstomaten ser ut precis som clownens näsa

Att leka med maten är helt tillåtet, i alla fall för de minsta. ”Playing with food” går ut på att bygga, roliga collage med hjälp av olika ingredienser.

Som förälder kan det ibland vara svårt att se till att barnen äter upp på tallriken och får i sig tillräckligt mycket näring. Playing with food kan vara lösningen på problemet. Kom och lär dig leka fram fantasifulla bilder av djur, sagofigurer, jultomtar, trolska landskap, och mycket mer – endast fantasin sätter gränserna.

Så här kommenterar en förälder matlagningskursen ”Playing with Food”:

Det var både kreativt och lärande och barnens fantasi var ändlös när de dekorerade våra fat med all färgsprakande mat. Avslutningsvis fick vi avnjuta allt gott vi tillsammans hade lagat! Vi lämnade kursen med glada magar och ett leende på våra läppar.

– Åsa och Sofia Bjurholm

Mer info finns på http://ootbtravel.com/?p=1788

Presskontakt: Lena Jörgenson: lenajorgenson@hotmail.com  tel: 0732 00 10 17

Rent a chef kontakt:

• barn
  • grönsaker
  • vegetarisk kurs
  • barnmatlagningskurs
  • laga mat
  • kock
  • årets
  • hälsa

Rent a Chef hyr ut professionella kockar till privatpersoner och företag till olika sorters matlagningsevents där den goda maten och upplevelsen står i centrum. Rent a Chef är aktivt i hela östra och södra Sverige och är på gång i resten av landet inom kort. Rent a Chef har matlagningsstudios i Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrköping där allt från konferenser till aktiva matlagningar anordnas.