Pressmeddelande —
Regeringen försenar lag om resenärernas rättigheter
Utredningen om ny lag för kollektivtrafiken framlade 2009 sin utredning i två delar. Den första om det fria tillträdet för trafikföretag till kollektivresebranschen och den andra om resenärernas rättigheter. Det är alldeles logiskt att rättigheter och skyldigheter ska följas åt. Det var också syftet med utredningen.
Resenärsforum har med tillfredsställelse hälsat tillkomsten av den nya lagen som gör det möjligt att initiera nya alternativ och resmöjligheter. Men lika viktigt är det att den andra delen av reformen genomförs. Hittills har dock lagen om resenärernas rättigheter dröjt alldeles för länge.
Resenärerna upplever idag en tilltagande respektlöshet bland trafikföretagen, vilket inte var meningen med lagen. Det brådskar att genomföra de förslag som utredningen kom fram till. Underhandskontakter har visat att arbete pågår, om än försenat, men den nya lagen om konkurrens har nu gällt sedan mer än ett år, och från riksdagsbeslut till genomförande av den delen av lagen var processen också ett år.
Resenärsrättigheterna släpar alltså långt efter, vilket vi inte kan acceptera. Vi har därför gjort regeringen uppmärksam på detta. Vårt brev till regeringen finns i bifogad fil.
Kurt Hultgren
Generalsekreterare
Resenärsforum
Ämnen
- Regering
Resenärsforum är en organisation för kollektivtrafikresenärer. Resenärerna är kollektivtrafikens användare och primära målgrupp, dem som kollektivtrafiken är avsedd för – men vilkas krav och önskemål alltför litet efterfrågas. Genom ett gemensamt agerande baserat på kvalificerad kunskap kan trafikens kvalitet och utbud förbättras. Resenärsforum, som organiserar enskilda personer och till Resenärsforum närstående organisationer, är en samverkansplattform för bättre reskvalitet. Organisationen samverkar med lokala pendlarföreningar. Mer information finns på www.resenarsforum.se.