Bild: Pixabay

Ny kurs om hur du kan leva ett bättre liv som kroniskt sjuk

Reumatikerförbundet lanserar Mål, Mod & Mening – en kurs om hur man kan förbättra sin egen hälsa genom att sätta mätbara och realistiska mål. Kursen vänder sig till den som lever med en kronisk reumatisk sjukdom och är kostnadsfri och tillgänglig för alla.

Mål, Mod & Mening är inspirerad av metoder framtagna av den amerikanska professorn Kate Lorig. Kursen kan genomföras på egen hand men det går också bra att arbeta med de olika avsnitten gemensamt i en grupp. Ett tips är att starta en Mål, Mod & Mening-grupp i den lokala reumatikerföreningen där deltagarna tillsammans går igenom kursen. Har man inte möjlighet att ses på plats så kan digitala träffar vara ett alternativ.

Mål, Mål & Mening är öppen för alla på Reumatikerförbundets webb. Läs mer om kursen här: https://reumatiker.se/courses/mmm-kurs/

Ur kursintroduktionen:

”Du är chefen över ditt liv och din sjukdom och andra människor är resurser som hjälper dig att få jobbet gjort. Det kan till exempel vara familj, släkt, vänner, läkare, fysioterapeut, arbetsterapeut eller din patientförening. När de har gett dig sina råd är det upp till dig att själv försöka ta kontrollen och hantera ditt liv.

Kanske har du lagt märke till att vissa människor med svåra funktionsnedsättningar verkar ovanligt harmoniska, medan andra med till synes mindre problem verkar ha gett upp. Skillnaden kan vara hur individen förhåller sig till sin sjukdom och vilka strategier som han eller hon använder för att möta och bemästra det som sker. Ett par metoder för att ta kontrollen över sitt liv som kroniskt sjuk handlar om målsättning och måluppfyllelse samt problemlösning med utgångspunkt i smärthantering.”

För mer information, var god kontakta: Erik Sundin, kommunikatör, Reumatikerförbundet, telefon 08 - 505 805 24, 073 - 368 11 37, erik.sundin@reumatiker.se