Lotta Håkansson, förbundsordförande, Reumatikerförbundet, foto: Felicia Yllenius

Över en miljon kronor till forskning om rehabilitering

Är högintensiv intervallträning bra för den som reumatoid artrit (RA)? Hur kan vården säkerställa ett personcentrerat arbetssätt för personer med RA i ett tidigt skede? Och hur påverkar högintensiv konditionsträning individer med inflammatorisk ryggsjukdom? Detta är några frågor som förhoppningsvis kan besvaras efter flera års forskning om rehabilitering vid inflammatorisk reumatisk sjukdom.

Reumatikerförbundets särskilda satsning på forskning om rehabilitering har pågått i fyra år. Nu delas de sista anslagen ut till forskarna i denna särskilda satsning. I december 2023 beviljades totalt 1 150 000 kr till tre forskare, för de återstående delstudierna.

- Rehabilitering i form av till exempel fysisk träning är en central del i behandlingen av personer med reumatisk sjukdom. Därför har den här satsningen legat mig mycket varmt om hjärtat. Alla som tränar i någon form vet ju att det är bra för kroppen, men för den som har sjukdomssymtom som kan minskas om man tränar rätt är det så klart extra viktigt att vården kan berätta vad som är just den bästa träningen. Vi hoppas att den här satsningen kan bidra till att räta ut en del frågetecken, säger Lotta Håkansson, förbundsordförande för Reumatikerförbundet.

Forskare som har beviljats anslag i december 2023 är:

Annelie Bilberg, Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Projekt: Tre månaders högintensiv intervall träning vid reumatoid artrit. Effekter på kardiovaskulär funktion, fysisk kapacitet, inflammation och hälsa.

Bakgrund och motivering: Trots effektiv immundämpning med farmakologisk behandling kan reumatoid artrit (RA) leda till nedsatt fysisk funktion, smärta, trötthet och kardiovaskulär ohälsa. Patienter med RA tenderar att träna på en lägre intensitet. Modern forskning visar dock på stora hälsoeffekter med högintensiv intervallträning (HIIT) i andra patientgrupper. Det saknas evidensbaserad kunskap om effekter av HIIT vid RA och hur träningsmetoden kan anpassas utifrån de begränsningar som sjukdomen medför för individen.

Syfte och mål: Syftet med en randomiserad kontrollerad multicenterstudie är att utvärdera effekter av 12 veckors högintensiv intervallträning kombinerat med styrketräning på kardiopulmonell funktion, vaskulär funktion, fysisk funktion, inflammation, sjukdomsrelaterade symtom (smärta och trötthet) och hälsorelaterad livskvalitet hos patienter med RA. Vår hypotes är att högintensiv intervallträning förbättrar kardiovaskulär hälsa och fysisk funktion hos patienter med RA. Vi förväntar oss också förbättringar av subjektiva symtom på hälsa.

Elisabeth Mogard, Skånes universitetssjukhus

Projekt: Implementering och utvärdering av strukturerad multiprofessionell rehabilitering vid tidig RA Med fokus på personcentrerad vård och den icke-farmakologiska rehabiliteringsprocessen i klinisk praxis.

Bakgrund och motivering: Personer med RA skall ha ett snabbt omhändertagande med adekvat medicin och tillgång till multiprofessionell personcentrerad rehabilitering. I klinisk praxis är detta en utmaning. Vid reumatologen i Lund har en multiprofessionell rehabiliteringsstudie kring levnadsvanor, smärta och trötthet integrerats till ett evidensbaserat kliniskt projekt - med mål att komplettera medicinsk behandling med lika evidensbaserade effektiva och personcentrerade rehabiliteringsinsatser för personer med tidig RA.

Syfte och mål: Att vidareutveckla och utvärdera rehabiliteringsinsatser (enl. ramverk från MRC) samt säkerställa ett personcentrerat arbetssätt för att ge god evidensbaserad multiprofessionell rehabilitering till personer med tidig RA. Tre studier med separata delstudier:

I. Studera levnadsvanor; tobak, alkohol, matvanor, övervikt, fysisk aktivitet och kardiovaskulär risk. Utvärdera och samordna individanpassade levnadsvaneinterventioner

II. Identifiera patienter med stora besvär av smärta, trötthet och sömn. Utveckla och utvärdera rehabiliteringsinterventioner inom området

III. Utvärdera hur personcentrerad vården är för patienter med tidig RA

Emma Haglund, Högskolan i Halmstad

Projekt: Hur påverkar högintensiv konditionsträning fysiologiska, anti-inflammatoriska och självupplevda parametrar hos individer med inflammatorisk ryggsjukdom – spondylartrit?

Bakgrund och motivering: För personer med spondylartrit (SpA) har konditionsträning visat positiva effekter på riskfaktorer av betydelse för att utveckla hjärt-kärlsjukdom (förhöjd risk vid SpA). Mer studier behövs för att få (1) kunskap kring vad som är tillräcklig nivå av träning för att få positiva effekter på hälsan samt (2) kunskaper kring vilka träningsupplägg som fungerar för den berörde personen. Forskningen förväntas kunna bidra med förståelse kring hur träning kan bedrivas såväl på egen hand som inom vården.

Syfte och mål: Det övergripande syftet är att få en ökad förståelse för akuta och långsiktiga effekter av högintensiv intervallträning (HIIT) och rehabiliterande insatser för individer med SpA. Genom att studera fysiologiska, inflammatoriska (även på molekylär nivå) och självrapporterade effekter av rehabiliteringsupplägget, avser vi bättre kunna individanpassa och personcentrera träningen samt hitta fungerande sätt för att coacha, följa upp och stimulera till egen träning som ofta är en viktig del i rehabiliteringen för gruppen. Ett andra syfte är att studera deltagares erfarenheter av och följsamhet till HIIT.

För mer information om satsningen eller projekten, var god kontakta: Monica Persson, forskningsansvarig, Reumatikerförbundet, monica.persson@reumatiker.se telefon: 072-144 88 86