Fjärilen har blivit en symbol för SLE. Bild: Pixabay

Välkommen till nationella SLE-dagen 2023!

Riksföreningen för SLE i samarbete med Reumatikerförbundet och Reumatikerdistriktet i Göteborg anordnar nationella SLE-dagen 2023 i Göteborg. Under dagen kommer deltagarna få veta mer om sjukdomen SLE och aktuell forskning gällande SLE och graviditet. Övrigt innehåll: SLE-skola – vad är det? Patientberättelser samt patientrelaterade ämnen och frågor i erfarenhetsseminarium och workshops.

Tid: 6 maj 2023 kl 09.30-15.30

Plats: Scandic Crown, Göteborg

Föreläsare

Marit Stockfelt, ST-läkare, Reumatologen Sahlgrenska sjukhuset, postdoc: ”Graviditetsutfall hos kvinnor med SLE i Sverige”

Anna-Carin Lundell, docent, Göteborgs universitet: ”Immunaktivering i blodet vid SLE-graviditet”

Hans Carlsten, överläkare och professor i reumatologi, Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Sahlgrenska Akademin: ”SLE – sjukdomen och hur den behandlas”

Marit Stockfelt berättar:

- Det kommer att presenteras helt ny data från SLE-Placenta-studien. Med studien vill vi upptäcka hur immunsystemet i blod och moderkaka är inblandat under graviditeten vid SLE. Denna kunskap kan hjälpa oss att utveckla biomarkörer, ämnen som tidigt kan upptäcka graviditetskomplikationer hos kvinnor med SLE.

Åsa Sköldehammar är ordförande i Riksföreningen för SLE och hon berättar:

- Det viktigaste med SLE-dagen är det personliga mötet – att få träffa andra som vet hur det känns att ha SLE. Man stöter sällan på andra med den här diagnosen och man kan därför känna sig ensam. Här finns det också tillfälle att lära sig mer om sin sjukdom.

För mer information om arrangemanget, var god kontakta: Åsa Sköldehammar, ordförande, Riksförening för SLE, telefon: 073 – 634 09 02, mejl: sleforening@gmail.com

Fakta om SLE

SLE, systemisk lupus erythematosus, är en kronisk inflammatorisk sjukdom som hör till de reumatiska sjukdomarna. Immunförsvaret angriper den egna kroppen för den som har SLE. Man kan sällan bli helt frisk från SLE, dock kan symtomen lindras med läkemedel. Besvären kommer och går i perioder, ibland är man sjuk och ibland har man inga besvär alls. Oftast är det lederna, huden, blodet och njurarna som blir inflammerade, men även nervsystemet, lungorna och hjärtat kan påverkas. Många får en lindrig variant av sjukdomen, andra får svårare besvär. Nio av tio som får sjukdomen är kvinnor. Ärftlighet, rökning och vissa läkemedel kan öka risken att få SLE.

Det finns många typer av hudutslag vid SLE. Ett vanligt utslag är det så kallade fjärilsexantemet, ett rödaktigt utslag som breder ut sig från näsryggen ut över kinderna. Fjärilsexantemet har fått sitt namn eftersom det påminner om formen på en fjäril. Det är också därför fjärilen har blivit en symbol för SLE. Källa: 1177.se

Riksföreningen för SLE

En rikstäckande förening inom Reumatikerförbundet som vill verka för gemenskap och sprida information om diagnosen. Vi vill informera allmänheten om SLE och innebörden av sjukdomen och vara en given kontaktpunkt för nyinsjuknande som vill veta mer om diagnosen och livet med den. Vi vill också ge stöd och inspiration till de som lever med eller vid sidan om någon med SLE/lupus och minska den ensamhet och isolering som diagnosen kan innebära samt bidra med medel till forskning om SLE. Källa: sle.reumatiker.se/

Arbetar outtröttligt för reumatikers rätt till ett bra liv och söker lösningen på reumatismens gåta. Det har förbundet gjort sedan 1945. Ingen annan organisation har lika stor kunskap om hur det är att leva med en reumatisk sjukdom och övriga sjukdomar i rörelseorganen.

Regioner