Världsarvsgården JonLars i Långhed är en av de sju världsarvsgårdarna som håller öppet under Kulturarvsdagen. Fler än 350 olika arrangemang finns att välja mellan runt om i hela Sverige. Kika in på www.raa.se/kulturarvsdagen för att se vad som händer

Kulturarvsdagar i hela Sverige

Missa inte chansen att frossa i kulturarv och kulturmiljö i helgen! Det är dags för det årligt återkommande evenemanget Kulturarvsdagen som i år infaller mellan den 7 och 9 september. Evenemanget firar 30 år och är också en del av Europaåret för kulturarv.

Årets kulturarvsdagar erbjuder mer än 350 lokala arrangemang runt om i Sverige, från norr till söder. Bakom de enskilda arrangemangen står bland andra hembygdsföreningar, museer, länsstyrelser, stiftelser och organisationer. Kulturarvsdagen vill bidra till att skapa förståelse, intresse och engagemang för kulturarv och kulturmiljöer, samtidigt som besökare får upptäcka och utforska kulturarv och kulturmiljöer "live".

Fredagen den 7 september inleds Kulturarvsdagen bland annat med frukostsamtal på Scenkonstmuseet i Stockholm på temat "Dagens skräp - morgondagens kulturarv?" Populärkultur och digitala föremål – vad och hur bevarar man?

Vad händer mer på Kulturarvsdagen? Surfa in på www.raa.se/kulturarvsdagen

Om Kulturarvsdagen
Kulturarvsdagen är en del av Europarådets och Europeiska kommissionens samarbete European Heritage Days där 50 länder deltar och är det mest firade gemensamma kulturevenemang som delas av Europas medborgare och som årligen lockar 20 miljoner besökare runt om i Europa. I Sverige står Riksantikvarieämbetet för samordningen i samarbete med Sveriges Hembygdsförbund och Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd. Årets Kulturarvsdag erbjuder över 350 lokala arrangemang runt om i hela Sverige med tusentals besökare.

Se riksantikvarie Lars Amréus om Kulturarvsdagen

Kontakt:
Maria Jansson, samordnare, 08-5191 8042, maria.jansson@raa.se

Riksantikvarieämbetet är en statlig myndighet som lyder under Kulturdepartementet. Riksantikvarieämbetet gör så att kulturarvet bevaras, används och utvecklas. Riksantikvarieämbetet leder och stödjer andra så att de nationella kulturmiljömålen uppnås.