​Här är SM-veckan vinters nya värdstäder

Riksidrottsförbundet och Sveriges television har beslutat att erbjuda Luleå/Boden att bli värdstad och arrangera SM-veckan vinter 2020. Borås erbjuds vinterveckan 2021 och Piteå 2022.

Processen att välja värdstad, som RF och SVT gör i samråd, påbörjades under förra året. Under vintern bearbetade RF och SVT ansökningarna och besökte samtliga städer för att tittade närmare på arenor och andra förutsättningar för SM-veckan.

Parterna har efter det enats och beslutat att erbjuda Luleå/Boden att arrangera SM-veckan vinter 2020, Borås vinterveckan 2021 och Piteå 2022. Samtliga städer har med sina gedigna ansökningar, spännande evenemangskoncept och goda förutsättningar gällande arenor för såväl utomhus- som inomhusidrotter visat att de inte bara är kapabla att arrangera en SM-vecka utan också är redo att utveckla konceptet ytterligare.

Nu väntar slutgiltigt beslut hos kommunstyrelsen för Luleå/ Boden och Piteå innan de formellt kan titulera sig värdstad för SM-veckan, då deras tidigare beslut avsett ansökan 2021. Borås kommunstyrelse har redan fattat det formella beslutet.

- SM-veckan är ett fantastiskt evenemang där städer, besöksnäring, idrott och TV-publik möts. Det ska bli spännande att följa städernas arbete och inte minst eftersom det är ett evenemang där både vi som arrangörer men också aktiva och publik alltid upptäcker något nytt, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

För Luleå och Boden, som delar på arrangörskapet blir det första gången de arrangerar en SM-vecka. Borås har tidigare haft SM-veckan sommar två gånger (2014 och 2017) men nu får de för första gången arrangera en vintervecka. Borås blir således den hittills sydligaste ort som arrangerar SM-veckan vinter. Piteå arrangerade SM-veckan vinter 2016 och får chansen igen 2022.

-Borås som vinterarrangör överraskar säkert många, men stan har faktiskt en av landets finaste och mest nyttjade skidanläggningar. Det var tre bra ansökningar, med lite extra plus till Luleå/Bodens för kreativiteten. Det ska bli spännande att se om idéerna, bland annat ett skidmaraton mellan städerna, förverkligas, konstaterar Ulf Nilsson, SVT:s projektledare för SM-veckan.

- Förutom såklart goda förutsättningar för idrottstävlingar, visar värdstäderna ett starkt engagemang och har ansökningar som är väl förankrade i såväl kommun, näringsliv som hos idrotten. Det borgar för väldigt bra SM-veckor att se fram emot. Värdstäderna har också visat att de är mycket motiverade att utveckla konceptet vidare, vilket kommer bli väldigt spännande, säger Per Bergljung, evenemangs- och partneransvarig på Riksidrottsförbundet.

För mer information och frågor kontakta:

Per Bergljung
Evenemangs- och partneransvarig Riksidrottsförbundet
per.bergljung@rf.se

Ulf Nilsson
Projektledare SVT Sport
ulf.nilsson@svt.se

SM-veckans värdstäder:

2019:
Sundsvall (vinter)
Malmö (sommar)

2018:
Skellefteå (vinter, 27 idrotter)
Helsingborg/Landskrona (sommar, 55 idrotter)

2017:
Söderhamn (vinter, 20 idrotter)
Borås (sommar, 50 idrotter)

2016:
Piteå (vinter, 15 idrotter)
Norrköping (sommar, 47 idrotter)

2015:
Örebro (vinter, 26 idrotter)
Sundsvall (sommar, 38 idrotter)

2014:
Umeå (vinter, 16 idrotter)
Borås (sommar, 41 idrotter)

2013:
Falun (vinter, 16 idrotter)
Halmstad (sommar, 31 idrotter)

2012:
Östersund (vinter, 15 idrotter)
Ingen sommarvecka pga OS i London

2011:
Sundsvall (vinter, 14 idrotter)
Halmstad (sommar 20 idrotter)

2010:
Ingen vintervecka pga OS i Vancouver
Malmö (sommar, 14 idrotter)

2009:
Sundsvall (vinter, 5 idrotter)
Malmö (sommar, 11 idrotter)

• borås
  • piteå
  • svenska mästare
  • sm-veckan
  • riksidrottsförbundet
  • rf
  • sveriges television
  • luleå
  • boden
  • SVT sport

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet (RF) i samarbete med berörda specialidrottsförbund (SF) och värdstaden. Sveriges Television (SVT) är sändande bolag. Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid genomföra svenska seniormästerskap i olika idrotter i en och samma stad, huvudort eller region. SM-veckan genomförs vanligtvis varje år, vinter respektive sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige. Syftet är också att öka intresset för svensk idrott och dess olika grenar samt att öka SM-tecknens status. SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 71 specialidrottsförbund (SF) vilka representerar upp emot 250 olika idrotter (grenar).