Stiko samlade ihop en miljon till SOS Barnbyar

Rekordvandraren är i mål. Stiko samlade ihop en miljon till SOS Barnbyar i krigsdrabbade Ukraina.

Efter 41 dagar till fots och 43 konserter nådde Stiko Per Larsson och hans Vandringsturné ikväll slutmålet Leksand. Och vilken resa det det blev!

Målet som sattes upp vid turnéstart i Sundsvall den 2 maj var att samla ihop mer än 310 000 kronor till SOS Barnbyar. Närmare 1000 km senare gick han ikväll i mål.

Med detta passerar Vandringsturnén en totalsumma på 1 miljon kronor under fem års tid.

1 010 666 kronor.

En makalös siffra som uppnåddes tack vare en fantastisk uppslutning längs vägen. Konserterna genomfördes gratis och gagefria, publikens bidrag utgör grunden i insamlingen.

"Jag är så otroligt glad och stolt över det här. Det är publiken längs vägen som gjort detta möjligt. Jag vill tacka alla de tusentals människorna som kommit på konserterna, bidragit till insamlingen och samtidigt givit mig ett minne för livet.

Det är inte bara pengar som hamnar i insamlingshatten, utan det är också en markering och ett ställningstagande. Genom att bidra hjälper de till att göra livet bättre för svaga och utsatta människor. Den här gången handlar det framförallt om barn utan egna familjer i Ukraina, ett land som är så geografiskt nära att jag skulle kunnat gå dit, men som ändå oftast hamnar i mediaskugga - ett land som just nu alltjämt är belägrat till stora delar.

Publiken visar genom sitt stöd att empati och humanism i allra högsta grad finns i Sverige. Vi vill hjälpa de som har det sämre ställt. Det är det absolut finaste med det här.

Jag har fått vara med om en otrolig resa med massor med minnen och upplevelser. Förutom den grymma publiken vill jag varmt tacka alla arrangörer längs vägen, sponsorer som hjälpt mig få ihop budget för praktiskt genomförande av turnén och alla ni fina människor som ställt upp längs vägen och hjälpt till. Utan er hade jag inte kommit långt. Min älskade familj som jag nu äntligen kommer hem till. Tack för att ni finns".

- Stiko Per Larsson

- Vi brukar säga att även små gåvor gör skillnad. Och det är sant. Men miljonen som Stiko Per samlat in under fem års vandrande genom Sverige kommer att göra grundläggande skillnad för barnen i Ukraina. Fler barn kommer att få växa upp i en familj och få trygghet, kärlek och möjlighet att gå i skolan. Vi är oerhört stolta över Stiko Per och hans engagemang och hoppas att han trots att han nått den här magiska gränsen, fortsätter vandra för barn som lever i utsatthet. Stort tack och grattis till en fantastisk insats! säger Catharina Gehrke, generalsekreterare för SOS Barnbyar.

Hur långt kan man gå? Stiko Per Larsson vandrade 3-4 mil om dagen längs en på förhand bestämd rutt, med sikte på närmaste by eller i bästa fall en stad.

Videobloggar, Facebook, Periscope, Tweets och andra aktiviteter på www.vandringsturnen.se gör att Vandringsturnén kunnat följas av publiken, var de än befinner sig. Turnéns karaktär gör att det ibland kan vara svårt att se konserterna på plats men för att så många som möjligt ska kunna se Stiko spela så har varje konsert livesänts på www.vandringsturnen.solidtango.com, där många också finns tillgängliga att titta på i efterhand.

Vandringsturnén – 10 år till fots

2007, 32 mil Rättvik – Stockholm

2008, 32 mil Stockholm – Leksand

2009, 55 mil Göteborg – Stockholm

2010, 82 mil Stockholm – Oslo

2011, 89 mil Stockholm – Köpenhamn

2012, 92 mil Trondheim – Stockholm

2013, 94 mil Falsterbo – Leksand

2014, 95 mil Öland – Leksand

2015, 100 mil Göteborg – Stockholm – Leksand

2016, 93 mil Sundsvall – Örebro – Leksand

Insamlingen pågår fortfarande på plats under kvällens konsert på Korstäpppans Herrgård i Leksand, men den digitala plattformen www.sosbarnbyar.se/stiko kommer att hållas öppen hela juni månad. Swisch kontot 123 319 9767 (Märk SOS)

Vill du boka eller intervjua Stiko Per Larsson? Kontakta Björn Wallgren: 073-957 29 47 eller bjorn.wallgren@rmpmusik.se.

• stikoperlarsson
  • sos barnbyar