Illustration: Tengbom arkitektkontor

RO-GRUPPEN BYGGER OM BORÅS ARENA 2.0

Borås Arena, hemmaplan för IF Elfsborg, ska utvecklas och moderniseras och RO-Gruppen är totalentreprenör i partnering med Borås Arena AB.

Borås Arena invigdes våren 2005 och nu, 14 år senare, är bollen i rullning igen. Ombyggnationen innebär bland annat modernisering av teknik, omfattande underhållsarbete samt anpassningar till UEFA:s nya arenakrav som gäller förändringar kring säkerhet, övervakning och planbelysning. Även bekvämligheter som ny businesslounge, pub, restaurang, press/mediacenter och supportertorg ingår i planen för Borås Arena.

Projektering har pågått sedan i våras och arbetet på plats startade efter säsongens slutsignal i början på november.

– Borås Arena är en knytpunkt och ett riktmärke som vi är stolta över i Borås. Därför är det extra spännande och roligt att få vara med och bidra till att arenan förnyas och utvecklas, säger Daniel Paterson, affärsområdeschef på RO-Gruppen.

Dessutom kommer IF Elfsborg, som en av de första fotbollsklubbarna i Sverige, starta ett projekt där Borås Arenas lokaler ska nyttjas till samhällsbärande initiativ med syfte att skapa en gemensam miljö för olika samhällsprojekt och verksamheter.

Daniel Paterson, affärsområdeschef RO-Gruppen
daniel.paterson@ro-gruppen.se