RO-Gruppen får uppdraget att bygga Viared Center –  en ny knutpunkt för företag och anställda i den växande företagsparken väster om Borås.

RO-Gruppen får uppdraget att bygga Viared Center – en ny knutpunkt för företag och anställda i den växande företagsparken väster om Borås.

Viared Center är ritat av Gert Wingårdh och kommer bli en unik byggnad avseende arkitektur, konstruktion och miljö. Den byggs i huvudsak i trä. Beställare är Viared Center AB som är en del av Riddartorpet AB.

En unik fastighet
Viared Center behövs inte bara för att stödja företagen i huset utan även för att bidra med något för alla de ca 6000 anställda i området som kan uträtta sina dagliga ärenden samt äta lunch och träna. Utöver kontor kommer huset innehålla café, restaurang, gym, massör, paketutlämning och en 24/7-butik med självbetjäning. Byggnaden omfattar 5500 m2 i 4 våningar med garage och takterrass. Inflyttning sker sommaren 2023.

Biophilic design
Miljön i huset gör sig påmind både i konstruktionsmaterial och i inslag av grönskande arkitketur - sk ”Biophilic design”. Uttrycket är nytt och är ett koncept som används inom byggbranschen för att öka naturupplevelsen genom användning av växter i symbios med de givna rymd- och platsförhållandena.
Huset kommer även uppnå miljöklass guld.

Om samarbete
Projektet drivs tillsammans med RO-Gruppen i en samverkansentreprenad.

-Tycker man om en stad, vill man gärna vara med om att göra den ännu lite bättre. Att välja RO-Gruppen som byggpartner kändes naturligt då de både har kapacitet, kompetens och delar vår uppfattning hur man skapar en hållbar fastighet. I nära samarbete med RO-Gruppen och våra hyresgäster arbetar vi nu tillsammans för att skapa en unik byggnad som blir ett nav för nytänkande, kreativitet och möten säger Gustav Björsell, VD för Viared Center.

-Vi är oerhört glada och stolta att få förtroendet att bygga Viared Center. Det kommer bli en unik byggnad i Borås och i Sverige. Trots vår kompetens och erfarenhet kring stora kontorsprojekt är vi ödmjuka inför utmaningen och kommer förvalta detta uppdrag på allra bästa sätt säger Pär Jorstadius, vVD på RO-Gruppen.

Mer info och bilder finns på Viared Center hemsida: www.viaredcenter.se

Pär Jorstadius, vVD/Ägare