Gatuvy från rondellen - Skogskullen, Stadsskogen i Alingsås.

RO-Gruppen och Stadsporten vinner markanvisning i Alingsås.

I hård konkurrens av totalt 34 förslag har vårt bidrag för att utveckla Skogskullen utsetts som vinnare.

Stadsporten och RO-Gruppen har i samarbete med Wingårdhs arkitekter skapat ett bostadskvarter som samspelar med målen för hållbar bostads- och stadsutveckling i Västsveriges vackraste kulturstad.

Uppdraget var att skapa en hållbar och påtagligt vacker bebyggelse på fastigheten Skogskullen som tydligt knyter an till Alingsås småstadskaraktär, historiska byggnadstradition och särart.

Ambitionen är att bygga Alingsås vackraste kvarter

Förslaget innebär ett nytt inbjudande sammanhang i Stadsskogen som erbjuder 86 nya bostäder och skapar en urban småstadskänsla, med tallskogen runt knuten. Med ett formspråk som tydligt slår an till den Alingsåska stadskärnans charm, materialitet och volym skapas ett aktivt kvarter.

På tomten tillförs ett entrétorg, en piazza som blir kvarterets hjärta och områdets nya mötesplats. Med ett torg som riktar sig mot gatan, med inbjudande verksamheter i markplan skapas en tydlig plats för spontana möten och ger kvarteret en mer stadsmässig karaktär, med naturen intakt runt hörnet. Ekologiska designstrategier genomsyrar förslaget, där både husen och de boende blir en del av en hållbar omställning. Bostäderna byggs i trä. Innergårdarna är programmerade för socialt och ekologiskt liv; fullproppade med ekosystemtjänster och ätbar grönska.

Läs mer om projektet här: http://skogskullen.com

Strategiskt samarbete

RO-Gruppen och Stadsporten har hittat ett mycket bra samarbete kring markförvärv, projektutveckling och byggnation. Detta blir RO-Gruppen och Stadsportens andra gemensamma projekt och vi har tidigare skapat den attraktiva bostadsrättsföreningen https://brf-ferrum.se/ som är under uppförande, säger Pär Jorstadius, vVD och ägare till RO-Gruppen.

Med 160 medarbetare och 40 år i branschen är vi idag ett av Sveriges attraktivaste och kunddrivna byggföretag inom entreprenad, byggservice, bostäder, konceptbyggnation och butiksetablering. Med huvudkontor i Borås och kontor i Göteborg och Stockholm tar vi oss an byggprojekt i hela Sverige. Koncernen omsätter över en miljard och är utsedda till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser fyra år i rad.

Bo Edvinsson

VD/Projektledare/Delägare Stadsporten 0709 - 28 94 94