Ann-Sofie Back, 2014 års pristagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris

Ann-Sofie Back, 2014 års pristagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris

2014.05.20

Torsten och Wanja Söderbergs pris 2014 går till den svenska modedesignern Ann-Sofie Back.

Röhsska museets prisnämnd för Torsten och Wanja Söderbergs pris, med medel från Torsten Söderbergs Stiftelse har beslutat att tilldela Ann-Sofie Back årets pris om 1 miljon svenska kronor.

Det är första gången som Torsten och Wanja Söderbergs pris går till en svensk modedesigner.

Efter studier i mode vid Beckmans Designhögskola i Stockholm och Central St. Martins i London debuterade hon 2001 med huvudlinjen Ann-Sofie Back, för att sedan lansera BACK 2005.
Ann-Sofie Backdelar sedan 2009 sin tid mellan att vara kreativ chef för det egna företaget BACK och det H&M-ägda varumärket Cheap Monday. BACK är internationellt känt för sin avantgardistiska och särpräglade design som bl a bärs av Lady Gaga, Kate Moss, Robyn, Rhianna, Icona Pop, Titiyo och HKH Kronprinsessan Victoria.

Ann-Sofie Back är under våren 2014 aktuell i utställningen Svenskt mode 2000-2015 på Sven Harrys Konstmuseum i Stockholm. Sveriges Television kommer under hösten att sända ett designporträtt av pristagaren i K-Special.

−Ann-Sofie Back är en unik representant för den uppmärksammade svenska modescen som vuxit sig allt starkare under de senaste femton åren och som idag är av internationell klass. Från att ha betraktats som alltför smal i sitt uttryck har

Ann-Sofie Back med tiden bevisat att hennes designidéer fungerar såväl för den enskilt kräsne modekonsumenten som för massmarknaden, säger museichef Tom Hedqvist.

Prisnämndens motivering:

Ann-Sofie Backs konstnärskap präglas av intuition och paradox. I en ständigt pågående kamp med det modesystem hon själv är en del av, har hon med obruten integritet utforskat vardagen och det socialt stereotypa. Med kontinuitet och bibehållen distans har hon med tiden fått belägg för hur man genom sin tro på en motståndets estetik skapar ett såväl kommersiellt som särpräglat mode.

Priset delas ut i samband med en högtidlighet i Göteborg den 4 november, då även en utställning av och med pristagaren öppnar på Röhsska museet.

Torsten och Wanja Söderbergs pris är instiftat av Torsten och Ragnar Söderbergs stiftelser till hundraårsminnet av Torsten Söderbergs födelse och utdelades första gången 1994 då han skulle ha fyllt hundra år.

Prissumman är 1 miljon svenska kronor. Bland de designpriser där pristagaren väljs av en prisnämnd och priset utdelas årligen utgör Torsten och Wanja Söderbergs pris det största i världen. Prisets syfte är att främja områdena konsthantverk och design i Norden.

Prisnämnden består av representanter för de fem nordiska länderna:

Museidirektör¸ adj. professor Anne-Louise Sommer, Designmuseum Danmark, Köpenhamn; avdelningsdirektör design och konsthantverk Widar Halén, Nasjonalmuseet i Oslo; museidirektör Jukka Savolainen, Designmuseet i Helsingfors; museidirektör Harpa Þórsdóttir, Hönnunarsafn Íslands museum för design och konsthantverk, Reykjavik; fil.dr.h.c. Tomas Söderberg, ordförande i Torsten Söderbergs Stiftelse; samt prisnämndens ordförande Tom Hedqvist, Röhsska museet, Göteborg.