Inbjudan till pressvisning den 3 november, Ilkka Suppanen på Röhsska museet.

Inbjudan till pressvisning den 3 november, Ilkka Suppanen på Röhsska museet.

6.10.2015

Inbjudan till pressvisning tisdagen den 3 november kl 11, följt av lunch.

Ilkka Suppanen – 2015 års mottagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris.

Den finska formgivaren Ilkka Suppanen har sedan 1990-talet formgett ett stort antal möbler, armaturer och andra produkter för finska och internationella producenter som Artek, Marimekko, Cappellini och Zanotta. Han har också grundat nätverket Club of Helsinki, som arbetar med globala miljö- och hållbarhetsfrågor. I samband med utdelningen av Torsten och Wanja Söderbergs pris visas hans arbeten i en utställning på Röhsska museet.

Ilkka Suppanen (f. 1968) studerade arkitektur vid Tekniska högskolan och inredningsarkitektur och möbeldesign vid University of Arts and Design (Aalto University), båda i Helsingfors. Han avslutade sina designstudier vid Rietveld Academy, Amsterdam, 1992. År 1995 grundade han Studio Suppanen och arbetar sedan dess med internationella kunder.

Ilkka Suppanens produkter har visats på Venedigs biennaler, Milan Furniture Fair och MoMA i New York. Hans arbeten har köpts in av flera stora museer, bland annat Stedelijk Museum i Amsterdam och Museum Für Angewandte Kunst in Köln.

Prisnämndens motivering:

Ilkka Suppanens formgivning präglas av tid och tanke. Tid att tänka tanken.
Med tillit och humanistisk blick sätter han innehållet före ytan och människan före formen.
I Ilkka Suppanens värld görs det komplicerade enkelt och det enkla stort.

Utställningen pågår 5 november 2015 till 10 januari 2016.

Vernissage sker torsdagen den 5 november kl 17.30, i närvaro av Ilkka Suppanen.

Ackrediteringar för media:

Pressvisning tisdagen den 3 november kl 11.00, i närvaro av Ilkka Suppanen, fil.dr.h.c. Tomas Söderberg, ordförande i Torsten Söderbergs Stiftelse och tf museichefer Christa Törn-Lindhe och Annika Johansson, Röhsska museet.

För deltagande och möjlighet att delta i den efterföljande presslunchen svara senast fredagen den 30 oktober, till mediaansvarig Birgitta Wåhlander.

Prisceremoni med möjlighet till fotografering onsdagen den 4 november. Från kl 16 serveras förfriskningar och kl 16.45 startar prisceremoni i Göteborgs universitets aula, Vasaparken, följd av en visning av utställningen på Röhsska museet.

Välkommen med ditt svar till mediaansvarig senast tisdagen den 3 november.

Torsten och Wanja Söderbergs pris på 1 miljon SEK med medel från Torsten Söderbergs Stiftelse syfte är, att främja områdena design, mode och konsthantverk i Norden.

Prissumman är världens största designpris; beslutat av en prisnämnd och utdelas årligen.