Inbjudan till Tillkännagivande av Torsten och Wanja Söderbergs pris 2015

Inbjudan till Tillkännagivande av Torsten och Wanja Söderbergs pris 2015

PRESSMOTTAGNING

Tillkännagivande av Torsten och Wanja Söderbergs pris 2015, sker onsdagen den 20 maj kl 11.00, på Röhsska museet.

Varmt välkommen till pressmottagning och lunch med anledning av tillkännagivandet av årets mottagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris på 1 miljon SEK. Årets pristagare samt prisnämndens ordförande, Röhsska museets chef Tom Hedqvist närvarar.

Ackreditering till pressmottagningen på Röhsska museet och möjlighet att delta i lunchen, sker senast måndag den 18 maj till Birgitta Wåhlander på tel +46 (0)31 368 31 53 eller per e-post birgitta.wahlander@kultur.goteborg.se

Torsten och Wanja Söderbergs pris instiftades 1992 av Torsten och Ragnar Söderbergs stiftelser till minne av makarna Söderberg. Prisets syfte är att främja konsthantverk och design i Norden samt att stärka det kollegiala nordiska samarbetet.
Prissumman, om 1 miljon SEK, med medel från Torsten Söderbergs Stiftelse, gör utmärkelsen till världens största designpris, bland de designpriser där pristagaren väljs av en prisnämnd och priset utdelas årligen.
Torsten och Wanja Söderbergs pris har sin hemvist på Röhsska museet i Göteborg och utdelas årligen i samband med en högtidlighet den 4 november på Torsten Söderbergs födelsedag. Röhsska museet visar från och med den 5 november 2015 en utställning av och med årets pristagare

Prisnämnden består av representanter för de fem nordiska länderna:

Museidirektör¸ adj. professor Anne-Louise Sommer, Designmuseum Danmark, Köpenhamn; avdelningsdirektör design och konsthantverk Widar Halén, Nasjonalmuseet i Oslo; museidirektör Jukka Savolainen, Designmuseet i Helsingfors; museidirektör Harpa Þórsdóttir, Hönnunarsafn Íslands museum för design och konsthantverk, Reykjavik; fil.dr.h.c. Tomas Söderberg, ordförande i Torsten Söderbergs Stiftelse. Prisnämndens ordförande är museichef Tom Hedqvist, Röhsska museet, Göteborg.

Tidigare pristagare är:
Keramikern Jane Reumert, Danmark, 1994.
Smyckekonstnären Liv Blåvarp, Norge, 1995.
Designern Brita Flander, Finland, 1996.
Möbeldesignern Mats Theselius, Sverige, 1997.
Textilkonstnären Louise Sass, Danmark, 1998.
Skribenterna Aðalsteinn Ingólfsson, Island; Kaj Kalin, Finland; John Vedel-Rieper, Danmark; Jorunn Veiteberg, Norge samt Kerstin Wickman, Sverige, 1999.
Designern Peter Opsvik, Norge, 2000.
Industriformgivaren Björn Dahlström, Sverige, 2001.
Grafiska formgivaren HC Ericson, Sverige, 2002.
Arkitekten och formgivaren Sigurður Gústafsson, Island, 2003.
Smyckekonstnären Janna Syvänoja, Finland, 2004.
Konceptbilen Volvo YCC:Anna Rosén, Cynthia Charwick, Maria Uggla,Maria Widell Christiansen, Camilla Palmertz, Eva-Lisa Andersson, Elna Holmberg, Lena Ekelund och Tatiana Butovitsch Temm, Sverige, 2005.
Keramikern och designern Ole Jensen, Danmark, 2006.
Designgruppen Norway Says: Torbjørn Anderssen, Andreas Engesvik och Espen Voll, Norge, 2007.
Modeskaparen Steinunn Sigurðardóttir, Island, 2008.
Formgivaren Harri Koskinen, Finland 2009.
Designgruppen Front, Sverige 2010.
Modedesignern Henrik Vibskov, Danmark 2011.
Smyckeingenjören Sigurd Bronger, Norge 2012.
Grafiska formgivaren Hjalti Karlsson, Island 2013.
Modedesignern Ann-Sofie Back, Sverige 2014.