Vandring och camping på hemestern: Tips och prylar för alla

Vandring och camping på hemestern: Tips och prylar för alla

Vandring - bra för hälsa och plånbok

Vandring är både hälsosamt och ekonomiskt. Den nordiska naturen är dessutom ett paradis för den som vill vandra. Hitta någon led nära dig på Svenska turistföreningens hemsida eller i lokala facebook-grupper för vandring!

Vandring kan antingen innebära ett flerdagsäventyr eller en ordentlig utflykt med härliga naturupplevelser. Att packa är en balansgång mellan att få med det viktigaste och att slippa bära alltför tungt. De kräver ofta samma grundutrustning, med tillägg för extra mat och kläder. Du behöver även tänka på var du ska övernatta, tält eller kanske i en hammock?

Under flerdagsvandringar kan det också vara bra att ta med reningstabletter eller vattenfilter.

Vandringskängor Terra GTX

Ett par högkvalitativa och bekväma vandringskängor är A och O - Terra GTX är ett tryggt val för längre vandringsäventyr.

Vandringstrumpor Light Hiker

Darn Tough's vandringsstrumpor erbjuder exceptionell komfort, hållbarhet och passform för dig som kräver mer. Cushion i strumpan och andningsförmågan gör den optimal till vandringsturen!

Vattenrening Bee Free

Katadyn har ett gäng olika lösningar för att rena vatten utifrån olika behov. Här har du Bee Free vattenflaskan med en kork som får bort smuts och bakterier innan du dricker ditt vatten.

Camping - checka ut i naturen

Istället för att checka in på hotell - checka ut i naturen. Oavsett om du slår upp ett tält på tomten en kväll och lagar mat ute i familjen eller ger dig ut på vandringstur i en vecka så kan du skapa mysiga kvällar och magiska minnen.

Här är några alternativ från Big Agnes om du vill sova i tält och ENO om du vill sova i hammock:

Hammock JungleNest

En mycket väl genomtänkt hängmatta för lyxig men lättpackad utomhusvistelse! Den uppdaterade Hammocken JungleNest från Eno kombinerar en rymlig hängmatta med insektsskydd och är packad med funktioner för att ge dig de bästa förutsättningarna till en perfekt nattsömn i naturen.

Tarp ProFly

ProFly är tarpen/regnskyddet som håller dig torr och skyddar dig från regnet. Här kan du också vila från solens strålar. Tillverkat av 210D Ripstop-nylon och väger 624 gram.

Liggunderlag Insulated AXL air

Här har du ett superlätt tresäsongsunderlag - både att bära och packa. PrimaLoft® Gold Insulation med Cross Core ™ håller dig varm hela natten!

Sovsäck Sarvis

Superlätt dunfylld sovsäck med anpassningsbar passform. Rem Flex Pad Sleeve gör att du kan fästa din sovsäck vid liggunderlaget för att inte glida av. En god natts sömn väntar i Sarvis!

Tält Tiger Wall UL 2

Tiger Wall UL2 är Big Agnes lättaste tält som har två ingångar/absider. Yttertältets konstruktion är upphöjt från marken för att skapa god ventilation. Tänkt för tresäsongsbruk och rymmer två personer.

Tält Copper Spur HV UL 1

Big Agnes Copper Spur HV UL1 Bikepack är ett lättviktstält för en person och har en mycket bra balans mellan vikt, komfort och hållbarhet. Tänkt för tresäsongsbruk och är extra bra anpassat för bikepacking!

Produkterna nämnda i detta inlägg finns inom kort att få tag på i välsorterade friluftsbutiker. Besök roswi.se eller ta kontakt med oss direkt om du önskar mer information.

Passa på att njuta mycket av naturen i sommar!

E-post: michael.carlander@roswi.se

E-post: cecilia.theisinger@roswi.se