Rototest värd för fartfyllt kungabesök

I år var det Salems kommuns tur att ta emot kungaparet under deras årliga kommunbesök i Stockholms län. Under rundresan i kommunen gjordes ett mycket uppskattat besök hos teknikföretaget Rototest, där Kung Carl Gustaf själv fick följa ett test av en 500 hk sportbil i företagets testutrustning.

En gång om året tar landshövdingen i Stockholms län med kungaparet på besök till en kommun i länet. I år var det Salems kommun som fått äran att ta emot kungaparet. Heldagsbesöket som innehåller ett flertal punkter har för avsikt att lyfta fram och visa upp det som utmärker kommunen och de särdrag som finns. Teknikföretaget Rototest valdes av Salems kommun att representera kommunens näringsliv.

- En mycket hedervärd uppgift, säger Nils G Engström, VD för Rototest, om att Rototest blivit utvald för kungabesök. Med Kungens bilintresse hoppas vi att besöket var givande, fortsätter Engström.

Det timslånga besöket inleddes med en live presentation av företagets testutrustning där en 500 hästkrafter stark Dodge Viper fick bekänna färg. Dånet från den 8 liter stora, 10-cylindriga motorn med full gas upp till 6000 varv var av allt att döma en ny upplevelse för Kungen, Drottningen och övriga gäster.

Trots ihållande regn utförde Rototests testchef Jonny Färnlund ett par prestandaprov i hastigheter nära 300 km/h med utmärkt resultat. Kung Carl Gustaf visade stort intresse för provet och fick av företagets säljchef Christian Engström en närmare presentation vad som mätts och vilka testresultat som erhållits.

Efter presentationen följde ett kort seminarium där Nils G Engström berättade om företagets historia, de ljusa framtidsutsikterna med nya produktprogrammet och det stora kundintresset. Företaget hade månaden innan förberett en överraskning åt Kungen i form av en mycket speciell prestandaanalys. Prins Carl Philip rattar som bekant en av bilarna i racingserien Porsche Carrera Cup Scandinavia med bland annat ett lopp i Göteborg på Nationaldagen. Bilen, en Porsche 911 GT3 Cup, hade inför kungabesöket lånats ut till Rototest av Prinsens team, Flash Engineering. Rapporten från denna analys presenterades av Jonny Färnlund för att senare överräckas till Kungen för egen skärskådning och vidarebefordran till Prinsen.

För ytterligare information och bildmaterial kontakta:

Om Rototest AB
Rototest AB tillverkar och säljer fordonstestsystem sedan 1988 på en internationell marknad med tyngdpunkt på navkopplade fordonsdynamometrar. Tillämpningar finns främst inom området forskning och utveckling i bilindustrin men återfinns även inom kvalitetskontroll, racing och eftermarknad. Bolaget har sin tekniska och kommersiella verksamhet i Rönninge söder om Stockholm. Produktionen är koncentrerad till Sverige och sker med underleverantörer på lego. Rototest AB är ett svenskt, onoterat, privat aktiebolag med stabil aktieägarstruktur. (www.rototest.com)

• salems kommun
  • drottningen