Rototest vinner brittiskt igen

Ännu ett brittiskt universitet har valt teknikföretaget Rototest som leverantör av testutrustning. Miljonordern väntas ge avtryck inom hela europeiska fordonsforskningsområdet.

Diskussionerna om framtidens fordon och dess drivkälla blir allt mer diversifierad. El, hybrid, bränslecell, ännu har ingen teknik framstått som en självklar ersättare till dagens förbränningsmotorer. Parallellt med bilföretagens utveckling av konceptfordon inom området alternativa drivkällor pågår en intensiv fordonsforskning på världens universitet och högskolor.

Rototest har vunnit ännu en order till ett brittiskt universitet för leverans av testutrustning. Testutrustningen, en ROTOTEST Energy 2WD, är av samma typ som nyligen beställts av ett annat brittiskt universitet och bygger på Rototests unika testutrustningsplattform. De elmotorer och motordrivsystem som ingår i testutrustningen levereras av ABB.

- Att vinna ännu en order trots stark konkurrens från leverantörer av traditionell utrustning är verkligen en tydlig markör för att det vi levererar är något exceptionellt, innehållande mycket attraktiva, unika lösningar för en snabb och kostnadsmedveten fordonsutveckling, berättar Rototests VD Nils G Engström. Storbritannien har länge varit en stark marknad för oss inom industri och semi-industri segmentet men nu visar vi med tydlighet att vi på allvar även har en plats inom utbildnings och forskningsväsendet, forsätter Engström.

Förutom försäljningsframgångarna har bolaget nyligen erhållit ett forskningsanslag från statliga Vinnova. Anslaget som är på flera miljoner kronor gäller stöd för utveckling av en så kallad hybriddynamometer. Projektet omgärdas av stark sekretess varvid publik information är begränsad. Trots att projektet bara pågått i drygt en månad har det redan resulterat i en principiell patentansökan.

- Vår testteknik är inte beroende av drivkällans energislag utan snarare människors önskan till individuella transporter. Den önskan ändras inte bara för att vi eventuellt överger eller kompletterar förbränningsmotorn med något nytt. Vi ser just nu en omstrukturering av bilföretagen och dess ägande men inte gällande deras huvudprodukt - bilen, förklarar Engström.

Med det nyligen beviljade forskningsanslaget väntar sig Rototest ha en än starkare marknadsposition när väl investeringskranarna åter öppnas inom industrin. Och då med ett bredare produktutbud som bygger på en gemensam testutrustningsplattform för effektiviserad utveckling och provning av allt från minibilar upp till supersportbilar.

För ytterligare information kontakta:

Om Rototest AB
Rototest AB tillverkar och säljer fordonstestsystem sedan 1988 på en internationell marknad med tyngdpunkt på navkopplade fordonsdynamometrar. Tillämpningar återfinns främst inom området forskning och utveckling i bilindustrin men återfinns även inom kvalitetskontroll, racing och eftermarknad. Bolaget har sin tekniska och kommersiella verksamhet i Rönninge söder om Stockholm. Produktionen är koncentrerad till Sverige och sker med underleverantörer på lego. Rototest AB är ett svenskt, onoterat, privat aktiebolag med stabil aktieägarstruktur. (www.rototest.com)

• vinnova
  • hybridfordon