Rototest vinner dubbelt finskt

Finlands lärosäten forsätter att investera i testteknik från företaget Rototest. Nyligen valde ytterligare två universitet att satsa på den svenska tekniken för deras utbildnings och forskningsbehov.

Att dagens bilar är mer komplexa än för 20 år sedan kan nog vem som helst skriva under på. Bara att byta en halvljuslampa kräver för vissa bilmodeller ett besök på verkstaden. När bilarna blir mer avancerade behöver även utbildningen hänga med och utvecklas.

Det har en av Rototests senaste kunder tagit fasta på och investerat i ett komplett testsystem för 2 och 4-hjulsdrivna fordon. Kunden, Tampere University of Applied Technology, är ett finskt universitet med ca 10 000 studenter och utbildningar inom en rad områden, bland annat fordonsteknik.

Systemet kommer att användas i utbildningen framförallt inom bildiagnostikområdet men universitetet har även ett Formula Student team som säkerligen också kommer att utnyttja de nya testmöjligheterna. Formula Student är en global universitets- och högskolesatsning inom fordonsområdet som inbjuder till utvecklande av en formelbil där universiteten får tävla mot varandra i olika moment. Flertalet av Sveriges universitet medverkar i serien.

- Det är glädjande att se att våra testutrustningar nu väcker intresse även inom utbildningsområden som rör fordonsdiagnostik, säger Nils G Engström, Rototests VD. Fördelen med våra testsystem är bland annat flexibiliteten som möjliggör att de kan användas för såväl avancerad forskning som diagnostik av bilens kondition och funktion, fortsätter Engström.

Men det är inte bara bilarnas konstruktion som blivit mer komplex. Införandet av nya alternativa drivmedel har skapat en ny mix av avgasemissioner. Vilka dessa nya föroreningar är och hur de påverkar oss är fokus för Rototests andra finska kund, University of Eastern Finland. Detta universitet har investerat i en 2-hjulsdrivet testsystem som kommer användas för provning av olika körförhållanden med sammanhängande avgasemissioner. Föroreningarna analyseras sedan i ett avancerat lab där även föroreningarnas giftighet kan fastställas. Universitetet har erhållit forskningsstöd från EU men även från mer oväntat håll nämligen från IKEA:s grundare Ingvar Kamprad.

- Vi växer inom forskningsområdet och ser att fler och fler forskningsinstitutioner överger den traditionella tekniken framför vår innovativa testteknologi, berättar Engström. Vi återkommer med fler nyheter inom detta segment inom kort, lovar Engström avslutningsvis.

För ytterligare information kontakta:

• hybridfordon
  • universitet

Om Rototest AB
Rototest AB tillverkar och säljer fordonstestsystem sedan 1988 på en internationell marknad med tyngdpunkt på navkopplade fordonsdynamometrar. Tillämpningar återfinns främst inom området forskning och utveckling i bilindustrin men även inom kvalitetskontroll, racing och eftermarknad. Bolaget har sin tekniska och kommersiella verksamhet i Rönninge söder om Stockholm. Produktionen är koncentrerad till Sverige och sker med underleverantörer på lego. Rototest AB är ett svenskt, innovativt, onoterat, privat aktiebolag med stabil aktieägarstruktur. (www.rototest.com)