Jenlain Blonde special

Den nya favoriten Jenlain Blonde special introducerades för första gången i Sverige, redan i mars månad på Systembolaget och har under sommaren etablerat sig som en av de mest intressanta öl nyheterna på burk i år. Jenlaine Blonde vann bronsmedalj på Le Salon International de l´Agriculture i Paris 2010 och detta är en mässa och utställning som saknar motstycke i övriga europeiska länder. Den pågår varje år mellan den 27 februari och 7 mars. Mässan är den näst största i Paris och har ca 700.000 besökare och höjdpunkten är när årets priser delas ut till producenterna. Självfallet bedöms produkterna av en mycket eminent jury som synar allt från viner, vanilj, choklad och öl i en sorts fransk mat och dryckes olympiad med anor från 1800-talet.

Jenlains öl bryggs uteslutande på vatten från en underjordisk källa med en speciell mineralsammansättning. Tre sorters malt ingår och tre olika typer av humle från Alsace, för att uppnå ölens unika smak. Själva receptet är förstås hemligt. Även tjeckisk humle ingår för att ge ölen en utmärkande men mild och lång bitter eftersmak. Ölen är fruktig och balanserad med tydlig maltarom och med inslag av ljust bröd, aprikos, honung, citrus och örter.

Jenlain Blonde special har under sommaren nått ut till privatkonsumenterna på ett naturligt sätt eftersom det är den enda franska ljusa lagern från Frankrike, annars är det mest Belgiskt och en och annan dansk och engelsman inne på Systembolaget. Även kultur etablissemangen i Södra Sverige har uppskattat Jenlain Blonde special. Självfallet väntas försäljningen öka ytterligare efter en större kampanj som kommer starta under oktobermånad. Aluminium burken har en designmässig retro känsla och passar in som en skön vintage flickvän till de annars rätt manliga sorterna och har även blivit utsedd som den snyggaste (!) burken på systemet.

Jenlain Blonde Special på burk är alltså inte bara en snygg  och dekorerad fransyska utan den ljusa lagern smakar precis lika gott som brasseriets lagrar som tappas både på fat och flaska. Jenlain Blonde Special kommer från från bryggeriet Brasserie Duyck som ligger i byn Jenlain i norra Frankrike, nära gränsen till Belgien. Bryggeriet drivs av familjen Duyck sedan 1922, nu inne på fjärde generationen bryggare. Regionen är den främsta inom fransk ölproduktion. Bryggeriet är landets näst största oberoende bryggeri, med en årlig produktion på mellan 12 och 15 miljoner liter öl.

Legenden om riddaren och smådjävulen

En ung riddare hade funnit en ung skön dam, en vacker demoiselle, som han önskade gifta sig med. Han klädde på sig sin mest smyckade rustning och red för att träffa den sköna och deklarera sina heta känslor för henne. Dessvärre förblev den sköna likgiltig inför riddarens åtrå och giftermålsanbud.
I sin desperation vände sig den unge riddaren till en smådjävul som var välkänd för sina magiska krafter och illdåd i liknande situationer. Denne smådjävul gav vår hjältemodige riddare ett anbud: ”I utbyte mot din själ, unge riddare, ska jag ge dig ett recept på en magisk dryck, Jenlain, som får dig att vinna din tilltänktas hjärta.”

Riddaren godtog anbudet, drack av smådjävulens magiska brygd och gav sig iväg för att möta den sköna ännu en gång. Brygden verkade omedelbart och med full effekt. De unga älskande gifte sig och levde lyckliga ända till den dag då det var dags för riddaren att överlämna sin själ till smådjävulen.

I ett inspirerat ögonblick fick riddaren då idén att bjuda smådjävulen på lite av den magiska Jenlain drycken. Stämningen blev genast glad och vänlig och slutligen glömde smådjävulen totalt syftet med sitt besök. Han hade i stället fått en trevlig stund i gott sällskap och vår riddare kunde hädanefter leva i frid och lycka tillsammans med sin älskade.

True Romance med Jenlain Blonde!

Jenlain Blonde dricks bäst som en källarsval måltidsdryck eller fungerar lika bra som ensam törstsläckare. Alkoholhalten är 5,9 %. Pris för 33 cl är 12.90:-

Systembolaget art. nr. 1387

Jenlain Blonde Special - Ett nytt fruktigt öl med inslag av ljust bröd, aprikos, honung, citrus och örter - läs mer på: www.rowiwines.com

• Alkoholhaltiga drycker

• jenlaine blonde special

Rowi Wines AB erbjuder ett brett utbud av mer än 1000 olika vin-, öl- och spritsorter från hela världen.
Allt noga utvalt i nära samarbete med våra duktiga producenter och erfarna samarbetspartners. Bland annat är varje produkt testad av en expertpanel bestående av sommelierer, vinimportörer, f d anställda hos Systembolaget och restaurangmänniskor. Från vårt kontor i Båstad arbetar vi på den Skandinaviska marknaden och exporterar även till Ryssland och Indien.
Namnet, Rowi Wines, har vi tagit efter den lilla Kiwi-fågeln Rowi (Apertyx rowi) som finns i ett begränsat antal i området Okarito i Nya Zeeland. Den sällsynta fågeln lär enligt sägnerna omtänksamt värna om alla i sin omgivning. En trivsam egenskap som vi hoppas att du som kund alltid ska finna hos oss.
Välkommen till Rowi Wines!Gjertrud Flote VD

Gjertrud Flote