Ole-Jacob Mosvold, Konserndirektør hos Mentor Medier AS

Roxen i samarbeid med Washington Post og Arc XP

Med norske Mentor Medier har Washington Posts publiseringssystem Arc XP fått sin første skandinaviske kunde. Samarbeidspartner er det svenske selskapet Roxen, som har integrert printmodulen sin med Arc.

Arc XP er Washington Posts eget publiseringssystem og brukes av noen av verdens største mediehus i tillegg til Washington Post selv. Det norske selskapet Mentor Medier er imidlertid den første kunden deres i Skandinavia.

Matt Monahan, som er VP of Products i Arc XP, og Per Östlund, adm. dir. i Roxen, har tidligere samarbeidet om store prosjekter, blant annet hos Grupo Nación i Costa Rica.

– Roxen har et veldig brukervennlig system, og deres syn på print som én av flere kanaler stemmer godt med hvordan Arc XP fungerer. Når Arc-brukerne har ferdigstilt en tekst, kan de velge å sende den til et nettsted, sosiale medier eller trykking. Roxen passer svært godt inn i denne sammenhengen, sier Matt Monahan.

– Takket være samarbeidet med en så komplett leverandør som Arc har vi kunnet konsentrere oss om å utvikle en drop-in-modul, slik at Arc-brukerne også kan produsere trykt materiale uten å måtte fire på strenge kvalitets- og effektivitetskrav, sier Per Östlund.

Hos Mentor Medier markerte overgangen til Arc og Roxen startskuddet for en ny måte å arbeide på i redaksjonen. Fokus ble flyttet fra print til nettstedet som førsteprioritet.

Ifølge Mentor Mediers konserndirektør for teknologi og digitalisering Ole-Jacob Mosvold var Arc XP et selvfølgelig valg for et konsern med mange titler og kanaler.

– Arc anbefalte Roxen for printproduksjon, og vi har ikke angret på valget. Vi er svært godt fornøyd med samarbeidet og imponert over løsningene deres, sier han.

I Vårt land, som er Mentor Mediers største avis, har dette systemskiftet forandret redaksjonens arbeidsmetoder, gjort det enklere å rekruttere og spart avisen for store ressurser på produksjonssiden uten at det har gått ut over verken form eller innhold.

Categories

Grunnleggerne av Roxen var med på å forme Internett-historien da de skapte et av verdens første (Sveriges aller første) nettsteder på nyåret 1993. Ikke lenge senere kom Roxen WebServer, som fremdeles er lisensiert som åpen kildekode under GPL.

I dag utvikler vi smarte, nettbaserte redaksjonelle verktøy og publiseringsverktøy for mange kanaler. Dette er verktøy som forenkler det redaksjonelle arbeidet og kutter kostnadene, slik at kundene våre kan tjene mer penger på å lage og bearbeide relevant og engasjerende stoff.

Blant kundene våre er Shaw Media Corp., Schibsted, Grupo Nación, NHST, Mitt-i, Transcontinental Media, Publimetro og Colorado Community Media. Hovedkontoret og utviklingssentret vårt ligger i Sverige, mens vi har regionale avdelinger i USA, Mexico og Nederland.