Royal Djurgårdens restauranger samlas runt hållbarhet

Royal Djurgårdens restauranger samlas runt hållbarhet

Det finns fantastiska restauranger på Djurgården. Många av Sveriges klassiska restauranger och absolut främsta kockar hittar du här. Du hittar traditionella rätter, men vi spejar även in i framtiden bl a genom Spritmuseums spännande nya utställning Framtidens mat & dryck. Mat är ett stort påverkansområde och på Djurgården vill man göra gott. Då framtiden kräver att vi arbetar med hållbart runt maten, inleder Djurgårdens många restauranger ett samarbete med Nätverket Hållbara Restauranger.

Djurgården satsar extra på maten i år. Besökare från när och fjärran söker sig hit varje år och miljontals portioner mat serveras. Vad man gör på Djurgårdens spelar roll. Kungl. Djurgårdens Intressenter har därför initierat ett nytt samarbete vilket innebär att 15 stycken av Royal Djurgårdens restauranger möts i workshops under olika teman såsom minskat svinn, klokare inköp, minskad engångsanvänding för att lära mer, dela kunskap och inspirera varandra att ta vidare steg tillsammans.

Att Djurgården krokar arm med nätverket Hållbara Restauranger känns naturligt – tillsammans är ett starkt värdeord för oss på Djurgården och det genomsyrar också nätverket Hållbara Restauranger, säger Camilla Zedendahl, vd på Kungl. Djurgårdens Intressenter.

Fyra workshopar genomförs nu tillsammans med Hållbara Restauranger, vars syfte är att gemensamt skapa en hållbar restaurangbransch. 15 restauranger från Royal Djurgården deltar i arbetet. Detta är ett av de viktiga steg som nu tas i samarbetet runt ett hållbart Djurgården.

Restauranger hos Royal Djurgården som ingår detta arbete:
Cirkus
Gubbhyllan, Skansen
Junibacken
Krogen Stora Gungan
Lilla Hasselbacken
Nordiska museets restaurang
Oaxen Krog & Slip
Pop House Food and Bar
Rosendals Trädgård
Hasselbacken
Spritmuseums restaurang
Svenska Brasserier
Vasamuseets Restaurang
Villa Källhagen

Kungl. Djurgårdens Intressenter samlar och engagerar drygt 50 aktörer på Djurgården. Tillsammans välkomnar Djurgården över 15 miljoner besökare. Under de närmaste åren investerar aktörerna som utgör helheten Royal Djurgården mångmiljardbelopp i denna besöksattraktion som ständigt utvecklas och växer. Genom Kungl. Djurgårdens Intressenter samverkar aktörerna för att hållbart utveckla Djurgården som besöksmål och stärka dess position som Skandinaviens främsta attraktion.

Genom Kungl. Djurgårdens Intressenter samarbetar: ABBA The Museum, Cirkus, CoffeeCow, Djurgårdsboden, Djurgårdsbrons Sjöcafé, Djurgårdskyrkan/Oscars Församling, Ebba på Djurgården, Etnografiska Museet, FLX, Fyrskeppet Biskopsudden, Gröna Lunds Tivoli, Gubbhyllan, Handarbetets Vänner, Hotel Hasselbacken, Junibacken, Kioskerna på Djurgårdsslätten, Krogen Stora Gungan, Liljevalchs Konsthall, Lilla Hasselbacken, Nordiska museet, Nordiska museets restaurang, Nya Djurgårdsvarvet, Oaxen Krog & Slip, OceanBus, Parkteatern Sthlm Stadsteater, Polismuseet, Pop House, Prins Eugens Waldemarsudde, Rederi Ressel, Restaurant Biskopsudden, Riksidrottsmuseet, Rosendals Slott, Rosendals Wärdshus, Sjöhistoriska museet, Skansen, Skansen Restauranger, Spritmuseum & Absolut Art Collection, Stiftelsen Rosendals Trädgård, Stockholms Info, Stockholms Spårvägar, Strömma Turism & Sjöfart AB, Tekniska museet, Thielska Galleriet, Vasamuseet, Vasamuseets restaurang, The Viking Museum -Vikingaliv, Villa Godthem, Villa Källhagen, Wasahamnen, Wärdshuset, Ulla Winbladh.

I samarbete med Länstyrelsen arbetar man även för att denna del av Nationalstadsparken ska utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt.