Johanna är en av sju elever på elprogrammet som klarade sin ETG-certifiering med glans under veckan, på Universitetsholmen i Malmö.

Här kvalitetssäkras morgondagens elektriker på Universitetsholmen

Marcus Prumell, erfaren elektriker för RSA, kontrollerar Johanna Ekstrands arbete. Hon och de andra eleverna har fått 24 timmar på sig att koppla enligt en kravspecifikation, i den egna "kuben" i skolsalen.

Spända, väl förberedda och taggade blivande elektriker möter oss på Universitetsholmens gymnasium i Malmö. Av de sju elever som testas under dagen klarar alla sig galant! Universitetsholmen är ansluten till ETG College, ett utbildningskoncept som ger eleven ett ECY-certifikat efter avslutat utbildning och gör att den nyutexaminerade direkt kan ta anställning som förstaårsmontör. Genom samverkan med lokala företag får eleven en lättare väg ut i yrkeslivet och företag kan vänta sig nya duktiga elektriker som kollegor.

Genom att erbjuda APL-platser till elektrikerelever kan företag bidra till elevernas grundutbildning och i slutet av utbildningen görs ett yrkesprov som bedöms av yrkesverksamma elektriker. Idag fick Patrik och Marcus från RSA äran att bedöma resultaten av elevernas arbeten. RSA har varit delaktiga i ETG College under 10 år och Patrik Månsson, verksamhetschef, ser det som ett självklart deltagande:

- Om vi i branschen kan hjälpa till att få ut nya duktiga kollegor så vinner alla på det! Skolorna håller ett finger i vinden för vad som behövs kompetensmässigt i yrkeslivet och att eleverna fått de kompetenser som krävs för att jobba som elektriker. De vi bedömde idag har jobbat väl med sina installationer och jag är imponerad.

Konceptet har funnits sedan 2011 och till skillnad från andra elteknikutbildningar arbetar skolan nära branschen för att säkra att man utbildar enligt behovet av kunskaper på arbetsmarknaden. Patrik har haft kontakt med Ulf Österlindh, och som är lärare på ETG-utbildningen, i 20 år och varit medbedömare för yrkesprov under 10 år.

- Jag frågade Patrik om han kunde hoppa in som bedömare, när vi skulle ha vår första kull elever. Han tackade ja direkt och det goda samarbetet har fortsatt. Fördelarna för eleven är att denne slipper sina lärlingstimmar efter utbildningen och får ett yrkescertifikat direkt efter examen.

Under utbildningen testas eleverna både teoretiskt och praktiskt och det avslutas med dagens slutprov. Har eleverna dessutom godkända betyg i alla gymnasieämnen så får de certifikatet som de annars skulle fått efter 1600 lärlingstimmar.

- Det här är ingen certifiering man får i Cornflakes-paketet, enligt Ulf. Det krävs kunskap, engagemang och vilja till att lära för att bli ETG-elektriker.

Johanna Ekstrand är lättad och glad efter att Markus Prumell från RSA godkänt hennes arbetsprov:

- Det var nervöst när jag kopplade dag två och jag hade lite tidspress. Men det gick bra och jag är jättenöjd.

- Det här är ingen certifiering man får i Cornflakes-paketet, enligt Ulf Österlindh som är lärare på ETG-utbildningen. Det krävs kunskap, engagemang och vilja till att lära för att bli ETG-elektriker.

Patrik Månsson till höger, verksamhetschef på RSA, har utvärderat elever på skolan sedan 2015.

Spänd väntan i salen när eleverna bedöms efter hand under dagen.

Melvin Esteves var nöjd med sin lyckade bedömning när han efter provet plockade isär det han kopplat.

Mats Petersson och Gert-Ove Schultz Andersson är lärare på elprogrammet och har följt eleverna under terminen.