”Du är allt jag nånsin önskat, du är allt jag nånsin drömt”

Vi tillsynsförrättare inom brandskyddsområdet är ofta uppskattade i vårt arbete. Men inte alltid. Vissa fastighetsägare längtar efter oss (de ringer och undrar om vi inte ska komma till dem snart). Många tycker det  är ok att träffas. Några hade kanske mått minst lika bra om de inte behövt träffa oss alls. Någonsin.

Oavsett vilken av de grovt generaliserade personkategorierna man tillhör ska man få ett mycket bra bemötande, god service och på alla sätt en givande upplevelse vid tillsynen.

Sonja Aldén sjunger: ”Du är allt jag nånsin önskat, du är allt jag nånsin drömt”.

Den låten är det trots allt inte många som nynnar på när de träffat oss. Möjligtvis skulle de kunna tralla på den tredje textraden: ”…du är den som får mig minnas…”. Människor glömmer faktiskt den där detaljen med brandskydd ibland. Det vet vi.

Opartiskhet bäst

Men hur är det då? Upplever människor bra bemötande, god service och liknande kvaliteter från oss? Vår absoluta tro och förhoppning är att de gör det. Det bästa är dock om någon opartisk kan uttala sig om detta istället för att jag fabulerar om saken. Därför är vi glada över att en nationell, och oberoende nöjd-kund-undersökning precis presenterats (NKI, nöjd-kund-index). Sverige kommuner och landsting (SKL) sammanställer denna öppna jämförelse. Syftet med undersökningen är övergripande att följa upp hur kommunens service utvecklas i termer av kundupplevd kvalitet inom olika kommunala myndighetsområden.

Helsingborg stad och Örkelljunga kommun har valt att göra mätningar inom, bland annat, delområdet brandskydd. Ängelholms kommun har valt att inte göra mätning detta år, däremot ingår de i nästa års mätning och slutrapport.

Räddningstjänsten Skåne Nordväst ges totalbetyget 83 i Helsingborg vilket är ett mycket högt betyg. I Örkelljunga är motsvarande värde 74 vilket också är ett bra resultat. (NKI-värden på minst 70 anses vara högt och värden över 80 är mycket höga).

Kan vi slå oss till ro nu? Nej, vi konstaterar att vi fått ett bra betyg, att målmedvetet arbete tycks förbättrat resultatet sedan tidigare mätningar men ser samtidigt att det alltid finns osäkerheter i mätningar och att vi kan göra förbättringar inom olika delområden. Vi har bevisligen arbetat upp en liten framgångsvåg som vi kan försöka surfa på eller ta avstamp i inför den fortsatta förbättringsresan. Den dagen företagarna sjunger Sonja Aldéns låt så ofta att vi nästan är trötta på att höra allt beröm –först då kan vi överväga att slå oss till ro.

Fredric Hermansson, avdelningschef förebyggandeavdelningen