Prisad brandingenjör hjälper till att tänka till före

I sin roll som räddningsledare vet Johan Hedin allt för väl vad konsekvenserna kan bli av ett brandskydd som inte håller måttet. Därför gör han allt han kan för att hushåll, företag och andra verksamheter ska tänka till före. Nyligen prisades han genom att ta emot utmärkelsen ”årets tillsynsförrättare”.

Det var under Förebyggandekonferensen, arrangerad av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) i Stockholm förra veckan, som Johan Hedin tog emot utmärkelsen. Den kom som en överraskning.

- Jag blev både glad och överraskad. Att bara bli nominerad är en ära och att juryn gillade mitt arbete är extra glädjande, berättar Johan, som ännu inte vet vem som har nominerat honom

- Men jag ska försöka ta reda på det, ler han.

- Det är första året priset delas ut och det går till någon som har utvecklat tillsynsverksamheten inom sin räddningstjänst. Det kan till exempel gälla förbättrad kommunikation genom tydliga tjänsteanteckningar, den bästa motiveringen till en åtgärd, att man upptäckt en stor brist i en verksamhets brandskydd, eller att man har gjort något annat bra i sin roll som tillsynsförrättare.

I Johans fall har juryn tagit fasta på hans hantering av ett akut ärende kring nyår.

För att i ett särskilt komplicerat tillsynsärende lyckats åstadkomma ett skäligt brandskydd. Hans prestation bestod i en bra dialog, bra förklaringar, stort tålamod och en stor vilja att alla ska vara nöjda utan att för den skull någonsin tumma på säkerheten.”, lyder nomineringen.

Att inte behöva rycka ut är drivkraften

Det som i grunden driver Johan är att räddningstjänsten ska rycka ut till så få bränder som möjligt.

- För att detta ska uppnås måste man ta på sig ”riskglasögonen” innan en brand uppstår och jobba med brandskyddet. Räddningstjänsten har en viktig roll i detta. Vi ska vara en hjälp för både företag och privatpersoner. Det kan handla om allt från att vara ute och informera på mässor och events, till att bedriva tillsyn. Tillsyn gör vi för att dels hjälpa verksamheter att jobba med sitt systematiska brandskyddsarbete, dels för att se till att en verksamhet - det kan vara allt från en skola till en nattklubb – uppfyller de lagstiftade minimikraven, berättar Johan, som nämner att det roligaste - och mest utmanande - med tillsynen är variationen.

- Man lär sig otroligt mycket, i och med att man kommer till så många nya ställen. Men det är också en utmaning. Det handlar väldigt mycket om att kunna tolka lagen så att den blir tillämpar för den verksamhet man bedriver tillsyn på, säger han.

Exempel från verkligheten en hjälp

Enligt ett roterande schema tjänstgör Johan regelbundet som VBI – vakthavande brandingenjör. Det innebär att han kan bli inkallad som räddningsledare vid en större brand eller liknande.

- Man vill ju såklart egentligen aldrig åka ut på ett larm, men när det sker inser jag ofta att jag har väldigt stor nytta av mitt förebyggande arbete inom RSNV. Och inte minst tvärtom. När jag är ute på tillsyn och hittar olika brister i brandskyddet kan jag verkligen motivera och ge exempel på det jag säger.  Detta brukar väcka ett genuint intresse för att jobba med brandskydd. Och det gör mig riktigt glad, säger Johan.

• Ingenjörskonst