Design för lönsammare produktframtagning

Det finns tre viktiga faktorer att tänka på när en ny produkt ska tas fram. Faktorer som i slutändan leder till hur väl genomförbar produkten är och starkt bidrar till hur lönsam den blir. Detta gör även vardagen roligare för alla som jobbar med att framställa, leverera och underhålla produkten vilket gör oändlig skillnad i hur framgångsrik produkten blir.

Design For Manufacturing (DFM)

DFM handlar om att konstruera och utforma enskilda detaljer och system på ett sånt sätt att de kan tillverkas under optimala former, helst med standardmässiga produktionsmetoder och material som håller ner kostnader och ansträning både för dig och tillverkaren. Det kan t.ex. vara att man ersätter en formgjuten detalj med en stansad plåtdetalj vilket gör att kostnad och arbete med gjutform kan rationaliseras bort.

Design For Assembly (DFA)

DFA innebär att optimera sammanfogningen av alla detaljer och system med avsikt på att få dem att med så lite resurser som möjligt kunna montera ihop till den färdiga produkten. Ett typiskt exempel för detta är att en detalj inte kan monteras fel genom en smart utformning. Det handlar helt enkelt om att minska ansträngningen vid monteringen.

Design For Maintance (DFMain)

Syftet med DFMain är att konstruera och utforma detaljer och system på ett sätt att produkten är enkel att underhålla i efterhand. Det gäller att ta med olika faktorer i beräkningarna redan tidigt i designprocessen för att göra det möjligt för t.ex. en serviceperson att byta ut delar och hantera produkten under goda förhållanden.

Runius Design AB