​Jobba i Sparbanken: Anne-Mari, bankjurist

Många vill tala med en bankjurist åtminstone om arvsfrågor. I den andra delen av vår artikelserie om olika yrken inom Sparbanksgruppen flyttar vi oss nu till Birkaland till Aito Säästöpankki. Vi träffar bankjuristen Anne-Mari Hahla som rör sig bland annat i den arvs- och skatterättsliga paragrafdjungeln turvis i Aito Säästöpankkis alla 13 kontor.

När en finländare dör lämnar hen allt mera egendom till sina släktingar. När det genomsnittliga arvet i börjar av årtusendet var ca 20 000–30 000 euro, ärver man nu i genomsnitt 80 000 euro per person. Det typiska arvet är en bostad.

Enligt Hahla är orsaken till att man börjar planera arvsfrågor ofta att man vill minimera den arvsskatt som arvingarna måste betala.

- Med ett testamente kan man ändå nå också många andra mål; t.ex. kan man inom lagens ram bestämma om en annan fördelning av arvet än den lagstadgade arvsordningen, styra viss egendom till en viss mottagare eller se till att en viktig familjeegendom som t.ex. en sommarstuga hålls i släkten utan fruktan att den vid en arvinges skilsmässa går förlorad.

Arvsplanering kan låta högtravande men i själva verket är det ganska vardagligt.

- Det kan kännas som någonting som bara gäller mycket rika, gamla eller allvarligt sjuka. Ändå kan till exempel att leva i ett samboförhållande, utan bröstarvingar, som en del av en nyfamilj eller helt enkelt att förmögenheten växer vara orsak nog till arvsplanering redan för en ung och frisk person, anmärker hon.

Hahla påminner om att man genom att börja planera i tid och göra det noggrant kan göra arvingarnas inbördes förhållanden klarare och göra det enklare på många sätt.

- Arvsplanering är ofta en mångdimensionell process men redan med ett adekvat upprättat testamente kan man i bästa fall undvika många strider, förhindra oklarheter och minska den skatt som arvingarna måste betala.

Som jurist ser man en hel del
Hahla berättar att man som jurist som jobbar med familje- och arvsrättsliga frågor ser en hel del.

- Till exempel ”nära” släktingar till en gammal dam eller herre som levt ensam och som ska ärva den avlidne och fördela arvet med stor brådska, eller en arvlåtares sambo som inte kan förstå att hen måste sälja den bostad som hen tillsammans med sin långvariga sambo använt som gemensamt hem och ägt tillsammans, när den först avlidna sambons arvingar kräver att genast få sitt arv.

- Under min karriär har jag också tillsammans med bröstarvingar som ärvt en betydande förmögenhet funderat på hur arvingarna ska klara av att betala den stora arvsskatten utan att någons ekonomi kraschar när den ärvda egendomen består av fastigheter eller annars är svår att realisera och fortfarande helt i änkans/änklingens besittning.

Vad är det bästa med jobbet?
- I arbetet som bankjurist är mötet med kunderna det absolut bästa, jag träffar kunder turvis i Aito Säästöpankkis alla kontor på olika håll i Birkaland. Olika kundtillställningar ger en extra krydda åt mina arbetsdagar. Kundernas frågor och uppdrag handlar i regel på ett eller annat sätt om att sköta familjens förmögenhet eller överföra den till följande generation.

- Familjeförmögenhetsrätt överlag har intresserat mig ända sen studietiden och också därför är det fint att vara en del av Sparbankens arbetsgemenskap: våra kunder har möjlighet att under samma tak få heltäckande tjänster för att sköta sin familjeförmögenhet i livets olika skeden. I Aito Säästöpankki har vi dessutom ett toppen gäng som tillsammans jobbar för samma mål.

Karriär
Hahla började på Aito Säästöpankki i februari 2015. Sparbanksgruppen kände hon ändå sedan tidigare då hon de fem föregående åren var bankjurist i Huittisten Säästöpankki. Innan dess hade hon samlat erfarenhet bland annat som offentligt rättsbiträde och barnatillsynsman, vid sidan av studierna jobbade hon på ett par olika advokatbyråer.

Hahla är till sin utbildning vicehäradshövding och tog sin högre juridiska högskoleexamen vid Åbo universitet. Hon auskulterade, dvs. arbetade ett år som notarie, vid tingsrätten i Raumo.

• jobb