​Jobba i Sparbanken: Lilli, kontorschef

Vår artikelserie om dem som jobbar i sparbanken har nu kommit till Alberga i Esbo. Där betjänas Nooa Sparbanks kunder av kontorschefen Lilli Kyllästinen som trots sin unga ålder har lång erfarenhet av att jobba i sparbanken.

Hej Lilli, vad är dina kunder just nu mest intresserade av?
- Våra kunder är just nu särskilt intresserade av bostads- och räntemarknaden. Marknadsläget är ett ofta förekommande diskussionsämne på kontoret.

- Aktuella frågor i min egen roll är också de förändringar som just nu görs i Sparbankernas kortverksamhet och elektroniska tjänster. Det är mycket viktigt att vi kan erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga och fungerande lösningar. Jag använder själv kontakt betalning och mobilbanken aktivt och en viktig del av kundupplevelsen är fungerande och enkla lösningar – jag vill för min del också ge respons och utvecklingsförslag. När jag själv aktivt använder våra egna tjänster är de mycket lättare att ge råd och hjälp till andra.

- Jag ansvarar också för dagliga ärenden. Jag informerar och vid behov också utbildar bankens personal i frågor kring det. Det gäller alltså att hålla sig à jour med de förändringar och förnyelser som sker inom dagliga ärenden.

Hur ser dina kunder ut?
-
 De är för det mesta familjer och för dem sätter jag alla de banktjänster de behöver i ordning. Också småföretag och företagare är mina kunder. Mitt företagskunnande koncentrerar sig närmast till företagets betalningstjänster och som bäst utvecklar jag min kompetens också i fråga om företagsfinansiering.

Vad tycker du mest om i ditt jobb?
-
 Bland annat det att man aldrig vet hurdan dagen blir eller vilka kunder man möter. Det är givande när en kund är nöjd när hen lämnar banken och man själv också har fått något nytt. Mångsidighet och olika utmaningar är viktiga och gör arbetet intressant. Det har alltid varit trevligt att komma på jobb – också efter semestern.

- Ett fantastiskt team gör också arbetet mera meningsfullt. Det är viktigt att andan på jobbet är god och att alla drar åt samma håll.

- Jag är också mycket glad att jag fått en möjlighet att växa och utvecklas i Nooa Sparbank. En fördel med en liten bank är att man får breda kunskaper och också har möjlighet att utveckla sin egen bank så att den blir ännu bättre.

Karriärens milstolpar hittills
Lilli började på Sparbanken i april 2008. Hon studerade då på yrkeshögskolan Laurea och fick en praktikplats på Nooa. Till att börja med gick jobbet ut på kassatjänster och dagliga ärenden. Efter fem månaders praktik fick hon fast anställning i Nooa, lärdomsprovet blev klart och snart tog hon också tradenomexamen i företagsekonomi med inriktning på finansiering och riskhantering.

- Så småningom ville jag ha och fick mera ansvar och mitt arbete blev mera mångsidigt. Utöver dagliga ärenden började jag ta hand också om lånekunder och självständigt föra finansieringsförhandlingar. Samtidigt som ansvaret ökade breddades mina kunskaper bland annat till sparande och placerande samt företagsfrågor.

Arbetet på kontoret i Myrbacka i Vanda fortsatte i drygt sex år med samma chef. Några somrar var Lilli också vikarie för kontorschefen och fick en försmak på chefsuppgifter. För Lilli har den tidigare chefen i Myrbacka alltid varit en positiv förebild och en utmärkt sporrare.

För drygt ett år sedan erbjöds Lilli möjligheten att bli chef. I november 2014 fick Nooas kontor i köpcentret Sello en ny kontorschef i Lilli.

- Jag hade ingen tidigare erfarenhet men jag tog emot platsen med iver. Lite rädd var jag för hur det skulle gå men lyckligtvis tog man verkligen väl emot mig på kontoret och jag fick mycket stöd av kollegorna.

Det första året gick bra och erfarenheterna och kunskaperna har ökat snabbt. Lilli har ställts inför många saker som i chefsarbetet sällan kommer så här snabbt. Man har rekryterat, renoverat och flyttat till nya lokaler.

- Chefsarbetets olika utmaningar har redan gett mig många erfarenheter. Mina egna kunskaper uppdaterar jag dessutom i Markkinointi-instituutti där jag tar Specialyrkesexamen i ledarskap.

Innan hon kom till Sparbanken jobbade Lilli som nu år 29 år gammal med kassa- och kundbetjäningsuppgifter i K-Market och Anttila i fyra år. Studenten skrev hon år 2005.

Fritidsintressen
Lilli är en aktiv föreningsmänniska och sitter i styrelsen för Uudenmaan Säästöpankkilaiset ry. Tidigare har hon också suttit i styrelsen för sitt husbolag och för en innebandyklubb i Esbo. I innebandyklubben har hon också varit skattmästare.

Själv har Lilli spelat innebandy redan i flera år i kvinnornas division 2-4. På fritiden njuter hon också av att vara ute i naturen på vandring, på skidor eller på snowboard.

Lillis hälsningar till dem som är intresserade av finansbranschen

Det gäller att modigt ta tag i nya utmaningar och vara aktiv åt alla håll. På det sättet kan man få möjligheter som man kanske inte ens kunnat drömma om.

• jobba hos sparbanken
  • sparbanken