​Kontanterna är fortfarande kung – hundra orsaker att ha dem

Kontanterna har många goda sidor. Det blev vi påminda om i Sparbankens kontantenkät som 30.6–15.8.2016 bland annat tog reda på hur man använder kontanter. Enkäten besvarades av 3 959 personer.

Barnens sparbössa tackar

Ett av de vanligaste sätten att använda kontanter var att ge pengar till barn och barnbarn som fickpengar, veckopeng eller godispengar. Pengar gavs till exempel för att användas i skolan och hobbyer eller för små inköp. Dessutom kunde man som belöning för små hushållssysslor ge kontanter.

Cash is king i småbutiker

De som svarade påminde om att man kan behöva kontanter i butiker. Det finns små butiker, kiosker och caféer som inte tar betalkort. I bland fungerar inte heller bankkorten av en eller annan orsak – det kan till exempel vara problem med datatrafiken på betalningsstället. I små butiker kan det också finnas begränsningar enligt vilka små inköp på under 5 euro alltid betalas med kontanter. Små köp på några euro (eller ända upp till 20 euro) sköttes ibland med kontanter t.ex.torgkaffe, jordgubbar, ärter och glasskioskens produkter. Veikkaus penningspel, bland annat toto, keno och lotto betalade man också gärna kontant.

Småföretagarna åter behövde kontanter till växelpengar för sina kunder.

Trogen partner för tillfälliga betalningar – bra att ha i många situationer

Kontanter behövde man också i kollektivtrafiken. Med dem betalades buss- och tågbiljetter, också tillfälliga – ibland också för att månadskortet just gått ut eller tappats bort. Andra små utgifter som ofta betalades med kontanter var dricks på restaurangen, allmänna toaletter, parkerings-, spel- och dryckesautomater eller som pollett i kundvagnar. Populärt var också att använda kontanter för klädskåp i idrotts- och simhallar och på museer och sjukhus.

Garderobsavgiften sköttes på teatern eller restaurangen med ett par slantar. Också på evenemang som festivaler gynnades kontanter. Dessutom användes kontanter - förvisso mera sällan – på bensinstationen, vinterbadsbastun, tatueringsstudion eller när man betalar bryggplatsen för båten.

Resesällskap utan like

På resor kan man märka att man utomlands fortfarande använder mycket kontanter. Det kan en turist få känna av t.ex. på en taxiresa i Mellaneuropa. De som svarade på enkäten påminde om att det utomlands ofta inte ens är värt att försöka betala med kort och särskilt inte små summor.

Några tog kontanter till hjälp i huvudsak bara utomlands, särskilt när det inte kändes tryggt att betala med kort eller när det inte var möjligt.

Sparandets trogna hjälpreda

Några som svarade betonade att de konsumerar mindre när de betalar med kontanter och de berättade också att de ”tvångssparar” slantar i sparbössan.

Några påminde också om att de har bäst koll på sina pengar särskilt i nattlivet när de använder kontanter. Vid evenemang går det ofta också snabbare att få förfriskningarna framför sig eller inträdet till dansplatsen kan gå smidigare när man i den långa kön gräver fram pengar – det kan vara det snabbaste sättet att betala.

God medborgare & exemplarisk arbetskamrat

Maten på jobbet samt olika insamlingar eller grupplotto med arbetskamraterna är sådant som man kan sköta med kontanter. På gatan gav man pengar särskilt till gatumusikanter, olika insamlingar – såsom till krigsveteraner eller frälsningsarmén- eller till tiggare. Vid gudstjänster är det också enklast att delta i kollekten med kontanter.

Möjliggör delningsekonomi

I affärer mellan privatpersoner är kontanter ofta ett bra sätt att betala. På auktioner, loppmarknader, skolans eller idrottsföreningens buffé – där kan kontanter verkligen vara kung. Det går också behändigt att betala begagnade saker man köpt på nätet med kontanter när man avhämtar dem. En liten skuld till en kompis, samåkning och gemensamma gåvor eller ett litet lån till en familjemedlem är det också behändigt att sköta med kontanter.

Principsak

Några som svarade betalade allt vad de kunde kontant, många betalade bara vissa saker och i vissa situationer. När användningen av kontanter minskar finns det också de som använder kontanter för principens skull – så att kontanter ska kunna användas även i fortsättningen.

Sagt:
"Man ser hur mycket pengar som försvinner"
"Känner att de alltid fungerar, kortläsare kan krångla. De behövs vid köp av privatpersoner."
"Behöver inga koder, man har bättre kontroll över vad som går ut och hur mycket pengar man har kvar."
"Barnen lär sig hantera sina pengar och räkna över sina tillgångar."
"Man har bättre koll på vad man spenderar. Psykologiskt sett låter man bli att köpa onödigt krimskrams om man inte råkar ha med tillräckligt med kontanter."

De som våren 2016 besvarade Sparbankens kontantenkät funderade på de goda sidorna med kontanter. I den här artikeln koncentrerar vi oss uttryckligen på de goda sidorna, inte på problem eller andra betalningssätt.

• kontant
  • pengar