Sommarjobb på Sparbanken

På sommaren jobbar många unga i Sparbanksgruppen inte bara för att förtjäna pengar utan också för att få värdefull arbetserfarenhet. Vi frågade Jonna, Susanna, Petra och Amin hur sommaren har gått.

Jonna Lipponen är tradenomstuderande i affärsekonomi och en av de fjorton sommarjobbare på sparbanken Aito i Birkaland som bekantar sig med finanssektorn. Hon är mycket nöjd över möjligheten att få jobba i sin bransch redan under studierna.

Sommarjobb på Sparbanken intresserade henne eftersom det var något nytt och samtidigt ett utmärkt tillfälle att få mer kompetens inom kundservice. Även banksektorn intresserade henne.

– Variationen i finanssektorn är fascinerande. Det ekonomiska läget, kurserna och räntorna förändras hela tiden, och det gäller att följa med förändringarna. Man måste utveckla sig själv hela tiden, och man blir aldrig färdig med det. Frågor om pengar är också nödvändiga för människor, och de kan vara känsliga och även allvarliga.

Under de första veckorna på banken gällde det att lära sig och komma ihåg massor med nya saker.

– Vad händer om man trycker på den och den knappen, vilket papper ska skrivaren ha, och vilken nummerserie var det nu som skulle användas? Och hjälp! Räknade jag kundens pengar rätt? Även om jag har hanterat pengar i olika försäljnings- och kassajobb var jag i början chockad av det penningflöde och ansvar som varje dag går genom mina händer vid kassan. Det handlar ju om människors förmögenhet och säkerhet. Å andra sidan har jag tröstat mig med att eventuella fel alltid kan redas ut, även om de är tråkiga.

Jonna berättar att hon har fått lära sig mycket på banken. Jobbet har varit intressant, trevligt och lagom utmanande. Förutom dagliga banktjänster har hon bekantat sig med den fascinerande placeringsvärlden.

– Jag har deltagit i många kundservicesituationer med olika kunder. Som anställd på ett litet kontor har jag märkt att kunderna uppskattar att man har tid för dem. Även om jag väntade ivrigt på sommaren var jag stolt över sommarjobbet och jag trodde jag skulle gilla det. Nu kan jag medge att jag har trivts bättre än jag trodde. Hela mitt team och kontorspersonalen och de andra medarbetarna som jag träffat har varit mycket trevliga och engagerande. Som nybörjare har jag fått uttömmande svar också på dummare frågor, om det nu ens finns sådana.

På Nooa?
Ett team på cirka tio personer ansvarar för kundernas dagliga bankärenden och mottagningen av kunder på sparbanken Nooa. De hjälper kunderna med alla dagliga bankärenden och arbetar i bankens olika enheter. Största delen av teammedlemmarna är studerande, som på sommaren vikarierar dem som är på semester på heltid. Under andra årstider arbetar de på deltid. Susanna, Amin och Petra började jobba i teamet i början av året.

Susanna Nisso berömmer den ”superbra andan” på banken. Hon tycker också om att jobba på olika kontor, eftersom de då blir bekanta.

– Dessutom har alla kontor toppen medarbetare som samarbetar och är sociala. Man kan vända sig till vem som helst och man får hjälp från olika håll utan att behöva spänna sig i onödan. Samtidigt bevarar man intresset för jobbet.

Susanna berättar också att arbetstiderna är flexibla när hon studerar. Eftersom alla rätt långt har samma roll kan man lätt byta arbetsskift med någon annan om man behöver en ledig dag.

– Jag gillar också att vårt team har gemensamma mål som det är trevligt att sträva efter tillsammans. Teammedlemmarna hjälper också varandra. Om vi befinner oss på olika kontor kan vi till exempel kommunicera via Lync.

Amin El-Bash säger att en av de bästa sidorna med jobbet på Nooa är bankens medarbetare. Han är nöjd med att alla är beredda att hjälpa varandra.

– Ingen tycker att den är för viktig för att hjälpa andra. Speciellt då man ännu är nybörjare i finanssektorns fascinerande värld så är hjälpen verkligen välkommen. Det är också fint att kollegerna vill hjälpa en framåt i karriären genom att lära en nya saker och utvidga ansvarsområdena och involvera en i förhandlingar.

– Arbetsmotivationen främjas när man får påverka saker och ting. Jag har påverkat – vare sig det gäller arbetsskift, semester eller kontorsspecifika marknadsföringskampanjer.

Petra Liikanen är treasury-assistent på bankens placeringsenhet och ibland även inhoppare på kontoret. Petra är nöjd med att andan på sparbanken Nooa är utmärkt, alla vet åtminstone vad de andra heter och därför är det lätt att kommunicera.

– Vi har också fått utvecklingsmöjligheter. Man kan komma hur långt som helst, det beror bara på inställningen. Vi fixar grejer som andra inte gör, såsom Pop up-kontor och Sparbanksstreet, och alla får delta i dem.

• övriga nyheter
  • sparbanken