Bygg Badrummet Rätt – byggbranschens gemensamma typlösningar som håller tätt

Bygg Badrummet Rätt – byggbranschens gemensamma typlösningar som håller tätt

Bygg Badrummet Rätt - på Nordbygg 2014 presenteras branschens gemensamma typlösningar för hur ett badrum som uppfyller gällande byggregler, branschregler och tillgänglighetskrav byggs. Konstruktionerna som tagits fram är beräknade, fuktsäkerhetsprojekterade och vissa delar är dessutom laboratorieprovade.

Arbetet med att ta fram gemensamma konstruktioner för trähus för hela byggbranschen som är enkla, trygga och håller tätt har pågått under flera års tid. 2012 presenterades typlösningen för hur en våtrumsvägg som innervägg som klarar av dagens infästningskrav. Konstruktionen har sedan dess kompletterats med en våtrumsvägg för ytterväggar och ett mellanbjälklag, för att skapa lösningar för hela badrummet. I projektet med Bygg Badrummet Rätt medverkar branschorganisationerna för tätskikt och de största och ledande bygg- och försäkringsbolagen[1]. Resultatet, gemensamma typlösningar, presenteras uppbyggda i verkligheten på Nordbygg i monter EÖ:09

Typlösning för mellanbjälklag – för att kunna uppfylla kraven på tillgänglighet

- En viktig del i projektet har varit att hitta en samsyn för hur ett bjälklag som uppfyller Boverkets byggreglers krav på tillgänglighet ska konstrueras. Att uppnå en tröskelhöjd som uppfyller tillgänglighetskravet, samtidigt som golvets fallhöjd inte har blivit lidande, har krävt genomtänkta helhetslösningar, säger Fredrik Runius teknisk ansvarig på Säker Vatten AB. Avståndet från tröskel till golvbrunn ska exempelvis anpassas så att det går att få ett tillräckligt golvfall.

Mellanbjälklaget är konstruerat med bjälkar 45*220 mm, där bjälklagshöjden i våtrum minskas till 195 mm. Centrumavståndet får vara högst 600 mm, och ger möjligheten att ha samma golvhöjd i och utanför våtrummet, utan att använda sig av en tröskel.

Typlösning för våtrumsyttervägg – ångbroms för att klara två täta skikt

Där en våtrumsvägg för innerväggar endast ska klara att hålla tätt och klara infästningar i duschplatsen, krävs det av en våtrumsvägg som är en yttervägg även att den släpper ut fukten från träkonstruktionen och att den utgör ett tätt och välisolerat klimatskal.

- Genom att montera en ångbroms innanför de stående ytterväggsreglarna släpps fukt igenom och motverkar att man får problem med kondens i konstruktionen. Ångbroms istället för plastfolie ger en mer fuktsäker konstruktion som torkar ut snabbare, fortsätter Fredrik Runius.

Konstruktionen för våtrumsytterväggen är gjord för att klara olika varianter av tätskikt; tätskiktsfolie, plastmatta eller en målad yta.

Utöver att kunna se konstruktionerna från Bygg Badrummet Rätt uppbyggda i verkligheten i monter EÖ:09, kommer man på Nordbygg att kunna komma på seminarium om projektet som då hålls tillsammans med Byggcheferna varje dag kl 10 och 13.

- Bygg Badrummet Rätt har varit ett omfattande och krävande projekt, men viktigast är att det varit kul att kunna se att branschen kan enas om konstruktioner som kommer underlätta byggandet i landet. Det är inte utan att man känner sig stolt över att få visa upp resultatet av arbetet tillsammans med alla organisationer som gjort det möjligt på Nordbygg, säger Thomas Helmerson, vd på Säker Vatten AB.

Mer information om projektet Bygg Badrummet Rätt finns på www.säkervatten.se, där hittar du broschyr, provningsrapport, beräkningar och fuktsäkerhetsprojektering tillsammans med filmer över hur du Bygger Badrummet Rätt.

[1] Medverkande i projektet Bygg Badrummet Rätt är: branschorganisationerna; GVK, MVK, BKR (medverkat i projektet men deltar ej på mässan)och Säker Vatten, byggföretagen; JM, NCC, PEAB, Skanska och småhustillverkarna (TMF), försäkringsbolagen; Dina försäkringar, Folksam, GAR-BO, If, Länsförsäkringar och Trygg-Hansa samt Svensk Byggtjänst.