Premiär för Stora Legionelladagen 12 mars

- Stora Legionelladagen blir en fullmatad seminariedag med de senaste rönen från både nationell och internationell forskning, teknik och hälsoområdet presenterat av bland andra Folkhälsomyndigheten, KTH, Boverket och RISE, säger Thomas Helmerson, initiativtagare till dagen och portalen Stoppa Legionella.

Legionella är en livsfarlig bakterie som förekommer naturligt i vår miljö, bland annat i vattentäkter. Genom dricksvattnet kommer legionellabakterien in i fastigheters tappvattensystem. Där kan legionellabakterien förökas och i vissa fall orsaka legionärssjuka eller pontiacfeber. Tillväxten av bakterierna sker främst i temperaturintervallet mellan 20–45 °C. Därför är tappvattensystem, vattentankar, bubbelpooler, duschar, öppna kylsystem och vatten i ventilationssystem vanliga installationer där legionella växer till.

- Forskning och teknik för att minska legionellaspridning går framåt, men inte tillräckligt fort. Genom att samla Sveriges kompetens kring legionella hoppas vi kunna sprida information men också få igång ytterligare initiativ för att minska legionellariskerna, säger Thomas Helmerson.

Här hittar du hela programmet:

Media är välkomna att följa hela eller delar av seminariedagen, som hålls på World Trade Center i Stockholm den 12 mars kl 8:30-15:00.

För mer information, kontakta:

Thomas Helmerson, 0709-62 75 27, thomas.helmerson@sakervatten.se