Utskrift från Internet är ett juridiskt hållbart intyg

Utskrift från Internet är ett juridiskt hållbart intyg

Det behövs inte några intyg med stämplar och underskrifter.
En utskrift från Internet fungerar lika bra, har kammarrätten i Sundsvall slagit fast i en dom.

Fallet handlar om en kommunal upphandling av VVS-arbeten i Skellefteå. Kommunen krävde att anbudsgivaren skulle vara auktoriserad enligt branschens regler Säker Vatteninstallation. Kommunen motiverade kravet så här:

"Bristfälligt utförda vatteninstallationer orsakar fler och större skador än elektricitet och bränder tillsammans. Det är därför motiverat att kräva att anbudsgivaren är auktoriserad VVS-installatör".

Säker Vatteninstallation är branschregler som de auktoriserade företagen måste följa. En förteckning över alla landets auktoriserade VVS-företag finns på auktorisationens hemsida http://www.sakervatten.se.

Anbudsgivaren som fick uppdraget nöjde sig med att skriva ut auktorisationens uppgifter om det egna företaget från Internet. Det fick en av förlorarna, även det ett auktoriserat VVS-företag, att överklaga upphandlingen till förvaltningsrätten i Umeå. De hänvisade till Svensk Ordbok, utgiven av Esselte. Enligt den ordboken är ett intyg ett underskrivet dokument. Utskriften från Internet var inte underskriven och är därmed inte ett intyg.

Förvaltningsrätten gav den klagande rätt och underkände upphandlingen. Skellefteå kommun överklagade med stöd i den språkliga rikslikaren Svenska Akademins Ordbok. Där står inget om underskrift.

Kammarrätten gav sig inte in i striden mellan ordböckerna. Rätten konstaterade att det var ostridigt att företaget innehar den auktorisation som krävdes. En utskrift från Säker Vatteninstallations hemsida måste enligt rätten anses godtagbart som intyg i förfrågningsunderlagets mening.

Kammarrätten konstaterar att upphandlingen inte strider mot de principer och krav som anges i lagen om offentlig upphandling. Kommunen fick rätt och deras valda leverantör behöll uppdraget.

Över hela Sverige finns idag  över 1100 auktoriserade VVS-installatörer med drygt 13 000 utbildade montörer och arbetsledare. Alla auktoriserade VVS-företag finns sökbart registrerade på www.säkervatten.se.